– Én av fire dødsulykker skjer på grunn av rus

– Vi har altfor mange familier som sitter igjen etter å ha mistet noen som er helt uskyldige, sier distriktssjef i utrykningspolitiet, Leon Nordanger.

Hjelmås Scanpix

En 36 år gammel familiefar ble drept i en front-mot-front-kollisjon i Hjelmåstunnelen. Politiet mistenker at sjåføren i den andre bilen var ruspåvirket.

Foto: Presttun, Remi / Scanpix

Tirsdag morgen 8. februar kolliderer den 36 år gamle familiefaren Karsten Stall Osmundsen med en annen bil i Hjelmåstunnelen i Lindås i Hordaland.

Kollisjonen skjer front mot front, og Osmundsen blir drept i sammenstøtet . De to personene i den andre bilen - også i 30-årene - blir alvorlig skadet, og sitter fastklemt i bilvraket før redningsmannskap får dem løs.

Ifølge politiet skjedde kollisjonen fordi bilen til de to overlevende kom over i motsatt kjørebane. Begge de to er kjenninger av politiet, og Lensmann i Lindås Einar Vatne mistenker at føreren var ruspåvirket da ulykken skjedde.

Én av fire dødsulykker skjer på grunn av rus

Denne saken er langt fra enestående.

Ifølge distriktssjef i utrykningspolitiet i Hordaland, Leon Nordanger, skjer hele én av fire dødsulykker på grunn av ruspåvirkede sjåfører.

– Det er svært alvorlig, sier han til NRK. Og vi har altfor mange familier som sitter igjen etter å ha mistet noen som er helt uskyldige.

Ifølge Nordanger er det stort sett menn i aldersgruppen 18 til midten av 40-årene som står bak dødsulykkene i trafikken. Disse utgjør ca.75 prosent av alle som er mistenkt for kjøring i ruspåvirket tilstand - enten det gjelder alkohol eller narkotika.

LES OGSÅ: Stadig flere kjører i narkorus

Artikkelen fortsetter under videoen.

Video Ruspåvirkede sjåfører

SE VIDEO: – Vi mener at dette er et stort samfunnsproblem, og at det utgjør en stor fare for trafikanter, sier distriktssjef Leon Nordanger.

– Kjenninger av politiet

Og vanligvis er det ikke mannen i gata som velger å sette seg bak rattet i ruset tilstand. Ofte, som i ulykken hvor Osmundsen omkom, er gjerningspersonene gamle kjenninger av politiet.

– Av og til er det noen som feilberegner dagen derpå, men vi ser at svært mange involverte har vært behandlet i straffesystemet tidligere, sier Nordanger. Mange har ikke førerkort, og vil heller aldri få førerkort, og kan ha vært innom alt fra vold til tyveri til narkotikabruk og -omsetning.

82 prosent av de som ble pågrepet for å ha kjørt i ruspåvirket tilstand i 2009 var kjenninger av politiet, og hadde minst ett lovbrudd på rullebladet fra før.

Til sammen hadde disse 82 prosentene begått 176 293 lovbrudd.

Les Vegvesenets årsrapport for ulykkeanalyse i region Vest (2010) HER .

Alkohol om natten, narkotika døgnet rundt

Ulykke i Nordhordland

Politiet venter fremdeles på svar fra prøver som vil vise om ulykkessjåføren som drepte 36 år gamle Osmundsen var påvirket av alkohol eller narkotika.

Foto: Arthur Kleiveland / Nordhordland

Det er også en klar tendens at de fleste ruspåvirkede kjører om kvelden og natten.

– De fleste vi avdekker kjører på sen kveld og natt, spesielt mot helgen. Det som er spesielt er at de som ruser seg på andre stoffer enn alkohol vil være i trafikken hele døgnet. Men fortsatt er sen kveld og natt den farligste tiden på døgnet når det gjelder faren for å møte ruspåvirkede førere.

Problemet med narkorus er at den ikke vil gi utslag selv om bilen skulle hatt alkolås.

– Frata folk nøklene

For å få bukt med problemet mener politiet at både kontroller og holdninger er viktig, i tillegg til midtdeler.

– Dersom norsk politi slutter med trafikkovervåkning, så vil dette ta av, sier Nordanger. Så vi mener konkret at kontroller har stor betydning for trafikksikkerheten.

Politiet har også et ønske om veidelere på store deler av veinettet.

– På E39 er det veldig stor trafikktetthet, og en midtdeler vil gjøre at man ikke møtes front-mot-front. Men enn så lenge har vi den veien vi har, og da må vi forholde oss til det.

Nordanger mener også at folk flest kan gjøre en innsats for å stanse ruspåvirkede sjåfører.

– Frata folk nøklene, sier Nordanger. Ikke lån dem bilen, eller stopp dem på annen måte.

Bilulykke, Sandnes

Sjåføren av denne bilen hadde 1.6 i promille da han ble pågrepet av politiet i Sandnes i Rogaland.

Foto: Ronny Hjertås