Hopp til innhold

NRK-toget ruller inn på 40 stasjoner

Neste sommer ruller NRKs minutt for minutt-team rundt på norske jernbanelinjer, og Sommeråpent stopper på 40 stasjoner.

Nordlandsbanen

SOMMERTOGET: Neste sommers NRK-tog skal kjøre minutt for minutt langs de fleste norske jernbanelinjer.

Foto: Rune Fossum

– Nå har vi seilt to somre langs kysten med vakre MS «Sjøkurs» og møtt utrolig fine folk. I sommer fikk vi en forsmak på hva innlandet har å by på, på Mjøsa, sier NRKs Thomas Hellum.

Det neste store sakte-tv-prosjektet skal ta tv-seerne på kryss og tvers i Norge. I årets siste Sommeråpent røpet prosjektlederen planen for sommeren 2017.

Åtte uker på skinner

Thomas Hellum

– Veldig mange har et forhold til jernbanen. Den er på mange måter historien om hvorfor vi bor der vi bor i dette landet, sier NRKs Thomas Hellum.

Foto: Ole Kaland / NRK

På åtte uker skal NRK besøke 40 stasjoner, langs Nordlandsbanen, Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Sørlandsbanen, Østfoldbanen, Bergensbanen... ja faktisk langs de fleste norske jernbanestrekninger.

Prosjektlederen forteller om noe helt nytt. Eller ikke helt. Thomas Hellum er tilbake der han startet: På skinner, minutt for minutt langs Bergensbanen for sju år siden.

Siden den gang har NRK blant annet filmet Nordlandsbanen og Flåmsbanen, Hurtigruten minutt for minutt, laget nasjonale ved- og strikkekveld og fulgt strømmen i Saltstraumen. Og Barack Obama har spøkt med fenomenet:

«Another show involved a video camera beeing strapped to the front of a train, so viewers could watch the rails... for seven hours!»

Barack Obama

Hellum kvier seg ikke for å gyve løs igjen, selv ikke etter at verdens mektigst mann flirte litt av oss nordmenn.

– Alt som gjør sakte-tv sært og rart er jo bare kjempegøy. Mange av minutt for minutt-sendingene er solgt til Netflix og fra november har jo Obama god tid til å se på tv, spøker Hellum.

Tog med kontrollrom og scene

Nå vil han få hele NRK på skinner. Han kaller det et hustog som skal fylles med tv-teknologi og NRK-folk.

– Her skal vi spise, sove og bo. Vi har med oss både kontrollrom og scene. Vi skal gjøre som på båten, gjøre stopp og ha fine Sommeråpent-sendinger om kvelden. Og vi skal kjøre videre på dagtid med minutt for minutt-sendinger.

– Det rullende Sommertoget blir tre ganger så langt, men også minst tre ganger så smalt som Sommerbåten, og kommer til å by på artige utfordringer.

NSB og Jernbaneverket sjekker nå hvilke stasjoner det er praktisk mulig å gjennomføre sendinger fra. Sommertoget må kunne stå helt i ro en hel kveld uten å sperre for gods- og passasjertog.

Reiseruten blir klar i løpet av høsten.

Ingen steder er for små

Nå gleder prosjektlederen seg til å planlegge innholdet i sendingene, og han ber om tips fra publikum.

Han forteller at toget skal kjøre langsomt. Det skal bli tid til å oppleve og fortelle historier langs ruten.

– Er det én ting Sommerbåten har lært oss, så er det at vi ikke er redd for små steder. Det første stedet der Sommerbåten passerte 700 000 seere, var i Havnnes. Da var vi dobbelt så mange ombord i båten som det bor folk der, minnes Thomas Hellum.

Sommeråpent i Sogndal

STEMNING: Sommer og folkeliv langs hele kysten. Nå håper NRK å skape stemning også langs norske jernbanespor.

Foto: Alf Vidar Snæland