Statens vegvesen valgte å åpne E39 ved Romarheimsdalen onsdag kveld. Natt til torsdag gikk det et nytt ras, og veien ble igjen stengt.
Ingen ny vurdering før tirsdag
Gunnhild Vangsnes er seksjonsleder i Statens vegvesen. Hun forsvarer beslutningen som ble tatt i går kveld.
– Ut fra de faglige vurderingene vi gjorde i går, så vurderte vi det som trygt å åpne veien. Det var bedre og mer stabile forhold i går, derfor kunne vi sende brøytemannskaper inn dit for å rydde veien. Vi hadde også gitt beskjed om at veien kunne bli stengt på kort varsel hvis det skulle komme flere ras, sier hun.
På grunn av værprognoser med mye regn, velger Statens vegvesen å vente med en ny vurdering og holde strekningen stengt til tirsdag morgen i neste uke. Det betyr at all trafikk må benytte seg av omkjøringsveier.
Ikke laget for tungtrafikk
Veiene er mange steder smale, og ikke dimensjonerte for tyngre trafikk. Jan-Ove Halsøy er fylkesleder for Hordaland i Norges Lastebileier-Forbund. Han er oppgitt over situasjonen.
– Det finnes ikke gode omkjøringsalternativer for tungtransporten. Mange av de mindre veiene er ikke bygd for verken høyden, lengden eller vekten på bilene våre, så vi blir jo fullstendig rammet når noe sånt skjer. Det er ikke forsvarlig for lastebiler å kjøre på disse veiene, sier han.
Gunnhild Vangsnes innrømmer at omkjøringsrutene ikke er ideelle.
– Det er klart at de omkjøringsveiene ikke har den samme standarden som E39 har. Jeg synes ikke det er noe kjekt å sende bilene på den strekningen. Samtidig så må vi vurdere faren. Når vi har valgt å stenge E39 så er det jo for å ivareta sikkerheten til alle, også for lastebilene, sier Vangsnes.
Skaper problemer
Omkjøringsrutene trafikken blir tvunget ut på, skaper problemer for tungtransporten. Det fører til dyrere transport og store forsinkelser.
E39 er en viktig hovedfartsåre for Vestlandet. I en fremtid med villere naturkrefter, mener Tom Knudsen, regiondirektør i NHO, at det er viktig å være forberedt.
– Jeg tror ikke vi er helt forberedt. Men man har fått mer og mer innsikt i hva en må gjøre med disse utfordringene, og så får en følge opp det videre.
– Ras rår man ikke over, men dette er en europavei og man må stile seg slik i en fremtid at man unngår stengt europavei, sier han.