- Jernbanen har veldig positive ringvirkninger, så det å bare se på virkningene i NSB-regnskapet blir alt for snevert, sier en hoderystende RV-leder, Torstein Dahle.
I fjor hadde NSB over to millioner færre passasjerer enn i 2001, det er en av grunnene til en eventuell nedleggelse.
- Udugelig ledelse
- Hvis de legger ned nattogene, så er de hvertfall helt sikre på at passasjersvikten fortsetter videre nedover. Dette er jo ytterligere en spiker i kista for NSB. Ledelsen og styret i NSB har systematisk i noen år tatt katastrofale beslutninger, oversett de ansattes erfaringer og de reisendes synspunkter, og dette er ytterligere et trekk i samme gate. Jeg syns det er skandaløst at disse få menneskene skal få herje fritt med det som faktisk er et veldig viktig tilbud for blant annet oss i Bergen.
SAS vinner
- Hva tror du konsekvensene blir dersom nattoget forvinner?
- Dersom det skjer, så betyr det at fly blir det eneste reisealternativet i praksis. Det er miljømessig veldig skadelig. Det betyr også at folk er prisgitt SAS i veldig stor grad, for en vet ikke hvor lenge de får konkurranse fra Norwegian, sier Dahle.