Roald Stigum Olsen mener informasjonen i dag er for dårlig, og vil ha bedre skilting ved bompengestasjonene.
- Det spretter opp bompengeinnkreving mange steder, for eksempel på Kyststamvegen mellom Bergen og Stavanger. Det er bompenger lagt inn i fergebilletter, og ingen steder opplyses forbrukeren om at man betaler bompenger på for- eller -etterskudd. Det burde være et forbrukerkrav at man får vite hva man betaler til. Det burde være oppdraget for de som nokså lettvindt starter opp bompengeinnkreving.
Positiv vegsjef
Regionvegsjef Ole Christian Torpp er skeptisk til å sette opp skilt langs vegen, men er positiv til ideen.
- Ja, dette burde videreutvikles. Men skilting kan vi kun gjøre enkelte steder, som på fergekaier, hvor bilene har lav fart eller står i ro. Langs veiene kan vi ikke gjøre det, for det kan skape farlige situasjoner.
Informasjon til forbruker
Som forbrukere har vi ingen lovhjemmel å slå i bordet med, men leder i Forbrukerrådet Hordaland, Anne Råheim, støtter Stigum Olsen.
- Jo mer informasjon forbrukeren får, desto bedre. Mange forbrukere syns det er godt å få en påminnelse, eller får vite hva det de betaler for, når de passerer en bom eller tar ferge.