– Da vi gikk inn på den amerikanske siden, var prisen nesten dobbelt så høy som på den norske. Hadde prisforskjellen vært lavere, hadde vi nok ikke lagt merke til det. Vi lurer på hvor lenge Hurtigruten har kommet seg unna med dette, sier Mary og Everan Chaffee.
Det nygifte amerikanske ekteparet er storfornøyde med turen de i forrige uke tok med hurtigruteskipet MS Richard With fra Ålesund til Bergen, og skryter av både servicen og utsikten.
Men hadde ikke 24-åringene hatt norske aner, og lært seg litt av språket, ville Hurtigruten-etappen av bryllupsreisen blitt en langt dyrere fornøyelse.
De leste litt selv, og brukte Google Translate for å oversette resten av innholdet på nettsiden hurtigruten.no. Dermed kunne de bestille billetter til en langt lavere pris enn de ville fått hvis de bestilte på den amerikanske nettsiden.
– Når det er nesten dobbelt så dyrt for oss som for nordmenn, stiller vi spørsmål ved selskapets integritet, sier Mary og Everan.
77 prosent dyrere for amerikanere
De er langt fra de eneste utenlandske turistene som har betalt mer for en Hurtigruten-reise enn nordmenn. Og det er spesielt amerikanere som må punge ut, viser en gjennomgang NRK har gjort.
I gjennomsnitt i perioden 13.-30. september koster den billigste tilgjengelige billetten for én person på tomannslugar mellom Ålesund og Kirkenes 1470 kroner på den amerikanske nettsiden.
Det er 77 prosent mer enn prisen for samme reise på hurtigruten.no – 830 kroner.
Dersom man bestiller fra Hurtigrutens tyske, franske og internasjonale side, koster billettene i snitt 50 prosent mer.
Kommer du fra Storbritannia og bestiller på hurtigruten.co.uk, slipper du litt billigere unna, men må likevel ut med 44 prosent mer enn på hurtigruten.no.
Prisene på hele Hurtigrutens strekning fra Kirkenes til Bergen i samme periode, viser at et amerikansk par må tomannslugar på det meste må ut med over 13000 kroner mer enn et norsk par for samme tur.
Og disse sammenligningene gjelder altså ved kjøp av de billigste tilgjengelige billettene. Dermed kan de absolutte prisforskjellene i mange tilfeller være langt høyere. Dessuten er ikke prisene i høysesongen, når de gjerne ligger høyest, undersøkt.
Hurtigruten bekrefter at NRKs utregninger er representative for de generelle prisforskjellene mellom Hurtigrutens ulike nettsider.
Ikke i strid med loven
– Dette høres ut som noen dyktige amerikanske forbrukere. De fleste turister gjør jo ikke slike undersøkelser, sier Jo Gjedrem, fagdirektør for transport i Forbrukerombudet, om Mary og Everan Chaffee.
Han tror nettopp dét kan forklare hvorfor Forbrukerombudet ikke kjenner til andre norske selskaper som tar seg ulikt betalt av folk fra forskjellige land.
– Det kan godt hende andre driver slik, men det er jo norske forbrukere som kjenner til oss, og som klager. Ikke utenlandske turister, påpeker fagdirektøren.
Markedsføringsloven (ekstern lenke) forbyr ikke prisdifferensiering hvis man har saklige forretningsmessige grunner til det, og ulik prising er ifølge Gjedrem tillatt så lenge grupper ikke diskrimineres eller utestenges fra viktige tjenester.
Hurtigruten bryter dermed neppe markedsføringsloven, ifølge ham.
– Men det kan likevel godt hende dette oppfattes som underlig av forbrukerne hvis det blir kjent, sier Gjedrem.
Han opplyser at EU jobber med å regulere geoblocking, som blant annet på en del europeiske reiselivssider brukes for å hindre turister som bestiller fra utlandet tilgang til lokale priser.
Hurtigruten har ikke slik geoblocking, og det er dermed mulig å bestille billetter på hurtigruten.no fra utlandet. Men da får turistene også reiseinformasjonen kun på norsk.
– Påvirker selvsagt omdømmet
Trond Blindheim, rektor ved Høyskolen Kristiania og ekspert på markedskommunikasjon og forbrukeratferd, synes prisforskjellene er overraskende store.
– At de i det hele tatt tør! Tenk om det blir oppdaget? Jeg tenker at et vertskap ikke bør behandle sine gjester slik, og tror dette vil spre seg raskt i Hurtigrutens målgrupper, sier Blindheim.
Han mener det er selvsagt at prisforskjellene vil påvirke Hurtigrutens omdømme, og tror også det kan virke negativt for andre aktører i norsk reiselivsbransje.
– Hurtigruten er sannsynligvis Norges beste reiselivsprodukt. Deres praksis vil få mange til å spørre seg om det er slik på alle reiselivsprodukter i Norge. Det er ikke bra, mener Blindheim.
– Kanskje ikke så bra for reiselivet i Norge
På Hurtigruteterminalen i Bergen blir de utenlandske turistene NRK møter overrasket over høre at båten de nettopp har kommet i land med er dyrere for dem enn nordmenn. De fleste vi snakker med gjetter at det er motsatt, at det er billigere for utlendinger.
Nordlendingene Roy (62) og Sonja Abelsen har feiret sistnevntes 60-årsdag på Hurtigruten, lykkelig uvitende om at de har betalt langt mindre for billettene enn noen av medpassasjerene.
– Det er vel kanskje ikke så bra for reiselivet i Norge at de gjør det sånn. Jeg synes det er dårlig, egentlig, sier Sonja.
Reiselivsorganisasjonen Fjord Norge AS jobber for å øke lønnsomheten i reiselivsnæringen, og rådgir bedrifter til å tilpasse prisene etter sesongene.
– Men vi er ikke aktivt ute og gir råd om å ta høyere priser i noen markeder enn andre. Det er nok noen som driver slik taktisk prising, men det er ikke noe spesielt for reiselivet at man tilpasser seg ulik betalingsvilje, sier salgs- og markedsdirektør Britt Dalland.
NHO Reiseliv vil ikke kommentere denne saken. De skriver i en e-post til NRK at medlemsbedriftene selv må svare for prissettingen.
Gir rabatt på sene bestillinger i Norden
Også i 2014 ble Hurtigruten kritisert for å selge dyrere billetter til utlendinger enn nordmenn. Den gangen forklarte de at det skyldtes en «spesiell kampanje» rettet mot nordmenn.
Etter å diskutert saken internt i Hurtigrutens ledelse, forteller kommunikasjonssjef Stein Lillebo nå at det er tre ulike årsaker til prisforskjellene.
– Vi har store deler av våre inntekter fra de internasjonale markedene, og priser i lokal valuta. Det betyr at når den norske kronen svekkes, slik som den har gjort den siste tiden, så vil man få en mer kostbar reise ved å bestille i utlandet enn ved å bestille i Norge. Det er bakgrunnen for de store forskjellene som NRK har sett her.
– Men det kan vel ikke alene forklare en prisforskjell på 77 prosent?
– Nei, i tillegg til valutaen kjører vi ulike kampanjer, i ulike land, til ulike tider. Akkurat i dette tilfellet er grunnen tredelt til at forskjellen er så stor. Det ene er at frokosten ikke er inkludert i prisene i det nordiske markedet. I tillegg har vi en 30-dagersregel, som vi kaller det internt her, som er en rabatt for reiser booket nærmere enn 30 dager før avreise. Dette er et insentiv for å få flere gjester til å reise tettere opp mot avgangen, og den kjører vi bare i Norden. I denne prisen fjernes singeltillegget man vanligvis får hvis man er alene på en tomannslugar, og så gir vi en ekstra rabatt. Og den utgjør en ganske stor andel av den prisforskjellen dere viser til her.
– Ikke mange år siden vi fikk kritikk for det motsatte
– Hvorfor får ikke passasjerer som bestiller på utenlandske nettsider glede av denne 30-dagersregelen?
– Det er fordi de aller, aller fleste som tar de korte reisene kommer fra Norden. Det er lettere for oss å stimulere dem til å ta korte reiser med Hurtigruten. Det er veldig få som kaster seg på en todagerstur fra USA på grunn av disse hundrelappene.
– Kan du forstå at utenlandske turister reagerer på at de i utgangspunktet blir bedt om å betale mye mer enn en nordmann?
– Ja, vi forstår jo for så vidt det. Så håper vi og tror at folk forstår hvorfor, når de får det forklart.
– Hvor lenge har Hurtigruten drevet slik prisdifferensiering?
– Det er ikke en differensiering av priser, det er en forskjell i måten man priser på. Slik har praksisen vært forholdsvis lenge, og det er ikke mange år siden vi fikk kritikk for det motsatte, da den norske kronen var knallsterk.
Tilpasser prispolitikken etter konkurranse
– Har dere gjort en vurdering av at amerikanske turister har høyest betalingsvilje, siden det er de som må betale mest?
– Nei, det kommer av lokale markedsforhold. Er det sterk eller svak konkurranse i et marked? Retter vi oss mot en spesiell kundegruppe? Det er mange forhold som har en effekt på den prispolitikken vi kjører i enkeltmarkeder.
– Hva er årsaken til at man i Sverige og Danmark blir tilbudt de samme prisene som i Norge? Det vil jo være svingninger i valutakursene der også?
– Ja, det er helt rett. Men det handler mer om den interne organiseringen i Hurtigruten enn det handler om språket til kunden i akkurat det tilfellet. Vi har Norden som ett marked. Feriene og reisemønstrene er langt mer synkroniserte internt i Norden, så kampanjene våre er i stor grad de samme i Norge som i Sverige og Danmark. Det er årsaken til det.
– Så det handler ikke om at svensker og dansker, grunnet lavere språkbarrierer, lettere kan oppdage prisforskjellene?
– Nei, altså, det er nå i langt større grad blitt et globalt marked på reiser. Vi ser at folk i større grad «shopper» reiser på ulike nettsider, også om man ikke behersker språket umiddelbart. Så det er ikke det som er grunnen.
Vil endre praksis og gi samme rabatt til alle
– Har dere vurdert om store prisforskjeller kan gjøre noe med Hurtigruten sitt omdømme?
– Vi vurderer prispolitikken opp mot omdømme. Hadde vi sett at prisen oppfattes for høy i utlandet, hadde vi vært nødt til å justere den ned, men enn så lenge gjør vi ikke det. På omdømmesiden har vi ikke sett noen effekt av det ennå. Men ser vi inn i glasskulen, er det jo grunn til å tro at om fem til ti år er den globaliserte handelen så stor at prisene i stor grad vil være de samme i alle markeder. Vi ser nok for oss at alle blir nødt til å utjevne prisene sine når handlemønsteret blir globalisert, sier Lillebo.
Kommunikasjonssjefen sier Hurtigruten lytter til reaksjonene de får fra gjestene. Etter at NRK tok kontakt, har de på det nærmeste bestemt seg for å gi alle reisende de samme fordelene av å bestille sent.
– NRK sin sak nå er jo et signal på at man reagerer på effekten av den 30-dagersregelen vi har i Norden. Og vi ser nå på om vi kanskje skal gjøre den global, slik at den er tilgjengelig også for amerikanske, tyske og franske gjester. Det vil vi nok helt sikkert gjøre nå.
– Hva får det å si for prisen i praksis?
– Det gjør at man i dette tilfellet til NRK kommer ned i nesten tilsvarende pris. Valutaeffekten vil fortsatt være der, men man vil få de samme rabattene som nå gir utslag på den norske prisen, sier Lillebo.