Hopp til innhold

Var sporløst forsvunnet i to døgn: Nå er flyet på land

To personer mistet livet da småflyet gikk ned i Vinddalsvatnet i Bjørnafjorden tirsdag. Fredag kveld ble flyet hevet.

Flyet ligg på land, framleis i stroppane frå krana

HEVET: Flyet er nå hevet. Operasjonen har pågått siden rundt klokken 14 fredag ettermiddag.

Foto: Sissel Rikheim / NRK

Flyet ble lokalisert i sørdelen av vannet torsdag kveld. De to som var meldt savnet ble funnet i og like utenfor flyet, og ble hentet opp samme kveld.

Arbeidet med å heve flyet startet like før klokken 14.00 fredag.

Like før klokken 20.00 var flyet oppe på land.

Se bilder fra operasjonen under:

  • Flyheving Vinddalsvatnet
    Foto: Sissel Rikheim / NRK
  • Flyheving Vinddalsvatnet
    Foto: Sissel Rikheim / NRK
  • Flyet vart heist opp av vatnet. Til venstre følger menneske med hjelm og refleksklede med, og på haugen bak står fleire tilskodarar.
    Foto: Sissel Rikheim / NRK
  • Forsvarets minedykkarkommando ute i båt på Vinddalsvatnet, med den store heveballongen i baugen.
    Foto: Sissel Rikheim / NRK
  • Flyheving Vinddalsvatnet
    Foto: Sissel Rikheim / NRK
  • To båtar dreg heveballongen på Vinddalsvatnet.
    Foto: Maria Fimreite Kleiven / NRK
  • To båtar og heveballongen på Vinddalsvatnet. Flyet ligg ute av syne, fem meter under heveballongen som duppar i vassoverflata.
    Foto: Maria Fimreite Kleiven / NRK

Krevende operasjon

Sjef for Minedykkerkommandoen Christian Couillault sier det har vært en utfordrende operasjon.

– Det er ganske grunt her ute, og kranbilen har ikke stått helt ideelt til, så vi har ikke fått maksimal rekkevidde på kranen. Med litt improvisasjon har vi heldigvis klart og fått flyet opp til overflaten.

Slik var status da NRK møtte Forsvaret og Havarikommisjonen klokken 19.45 fredag:

Klokken 17 anslo han at det ville ta om lag en halv time før hevingen var i gang.

– Det mest krevende er det vi ikke har kontroll på som er under overflaten. Flyet stoppet mot en grunne der ute, som gjorde at det tok en god del lengre tid å få det opp.

Statens Havarikommisjon overtar

Før flyet fraktes til Statens Havarikommisjon sin hangar på Kjeller utenfor Lillestrøm skal de gjennomføre en inspeksjon av flyet ved Vinddalsvatnet.

– Vi vet ikke helt hva vi ser etter før vi finner det, men vi skal se etter om vi finner noe som er åpenbart unormalt, sier skadestedsleder Henrik Backe-Hansen i Havarikommisjonen.

Kranbilen i forgrunnen, med flyvingane som stikk ut bak

Flyet skal fraktes til Havarikommisjonens hangar for videre undersøkelser. De har et mål om å gi ut sine rapporter om ulykken i løpet av ett år.

Foto: Sissel Rikheim / NRK

Flyet, som er av typen American Champion Super Decathlon, har ikke krav om en ferdsskriver om bord, men Havarikommisjonen har flere andre spor å se etter, sier Backe-Hansen.

– Vi vil hente inn den informasjonen som er tilgjengelig, det kan være radardata, kommunikasjon, og eventuelle andre elektroniske spor, i tillegg til de sporene vi ser på selve flyet.

Han sier de vil ha et bilde av hvilke hypoteser sporene peker mot i løpet av den nærmeste tiden.

Havarikommisjonen har et mål om å gi ut sine rapporter om ulykken i løpet av ett år.

– De som er nysgjerrige kan følge med på vår nettside der vi vil legge ut oppdateringer om status på undersøkelsen, legger han til.

DKHO

SAMARBEID: Forsvaret og politiet bistår Havarikommisjonen med å få hevet flyet.

Foto: Maria Fimreite Kleiven / NRK

Slik ble flyet hevet

Arbeidet med å heve flyet startet rett før klokken 14. Couillault fortalte da til NRK at arbeidet ville være tidkrevende.

Først festet minedykkere fra Forsvaret stropper rund vingene på flyet, som de deretter festet i en ballong.

Klokken 15.47 var ballongen oppe. Det ble da anslått at det ville ta to timer å flytte flyet nordover i vannet, før selve hevingen startet.

Flyet lå omtrent fem meter under vannoverflaten mens det ble slept fra sørenden til nordenden av vannet. Der ble flyet hevet, og satt på land rett før klokken 20.00.

Havarikommisjonen, Politiet og Forsvaret jobbet sammen for å utføre hevingen av flyet.

– Vi har erfaring med å heve bil og fly fra tidligere, men det er spesielt at det er så grumsete og uklart vann, sa Couillault.

Takker for hjelp og innsats

Det er de erfarne flygerne Tore Iversrud Marthinsen (61) og Ivar Harald Henriksen (74) som omkom i flyulykken. Ivar Harald Henriksens etterlatte fortalte fredag om sin takknemlighet til alle som har vært involvert i letearbeidet i en felles uttalelse.

– Ivar er en person som har satt dype spor etter seg og som vil bli savnet av veldig mange i mange ulike miljøer. Det er en krevende tid, men det er fint å vite at det er mange som tenker på oss og støtter oss i sorgen, skriver de.

Det er de erfarne flygerne Tore Iversund Marthinsen (61) fra Furnes og Ivar Henriksen (74) fra Bergen som er savnet etter småflyulykken i Os.

ERFARNE FLYGERE: Tore Iversrud Marthinsen (61) fra Ringsaker og Ivar Harald Henriksen (74) fra Bergen omkom i ulykken.

Foto: Privat / NRK

Savnet siden tirsdag

Det var tirsdag denne uken at småflyet sendte ut en nødmelding, før det forsvant.

Helikopter, båter, dykkere og rundt 60 frivillige deltok i søket tirsdag kveld. Det ble også søkt med undervannsdrone.

Dette skjedde:

Politiet har fått bistand av Forsvaret til letearbeidet, og har uttalt at leteaksjonen har vært krevende.

Vinddalsvatnet er 65 meter på det dypeste. Bunnen består av mudder som det er vanskelig å få god sikt i.

Hei!

Har du tanker om saken du har lest, eller innspill til andre ting jeg bør sjekke ut? Send meg gjerne en e-post!