Flyet ble lokalisert i sørdelen av vannet torsdag kveld. De to som var meldt savnet ble funnet i og like utenfor flyet, og ble hentet opp samme kveld.
Arbeidet med å heve flyet startet like før klokken 14.00 fredag.
Like før klokken 20.00 var flyet oppe på land.
Se bilder fra operasjonen under:
Foto: Sissel Rikheim / NRK Foto: Sissel Rikheim / NRK Foto: Sissel Rikheim / NRK Foto: Sissel Rikheim / NRK Foto: Sissel Rikheim / NRK Foto: Maria Fimreite Kleiven / NRK Foto: Maria Fimreite Kleiven / NRK
Krevende operasjon
Sjef for Minedykkerkommandoen Christian Couillault sier det har vært en utfordrende operasjon.
– Det er ganske grunt her ute, og kranbilen har ikke stått helt ideelt til, så vi har ikke fått maksimal rekkevidde på kranen. Med litt improvisasjon har vi heldigvis klart og fått flyet opp til overflaten.
Slik var status da NRK møtte Forsvaret og Havarikommisjonen klokken 19.45 fredag:
Klokken 17 anslo han at det ville ta om lag en halv time før hevingen var i gang.
– Det mest krevende er det vi ikke har kontroll på som er under overflaten. Flyet stoppet mot en grunne der ute, som gjorde at det tok en god del lengre tid å få det opp.
Statens Havarikommisjon overtar
Før flyet fraktes til Statens Havarikommisjon sin hangar på Kjeller utenfor Lillestrøm skal de gjennomføre en inspeksjon av flyet ved Vinddalsvatnet.
– Vi vet ikke helt hva vi ser etter før vi finner det, men vi skal se etter om vi finner noe som er åpenbart unormalt, sier skadestedsleder Henrik Backe-Hansen i Havarikommisjonen.
Flyet skal fraktes til Havarikommisjonens hangar for videre undersøkelser. De har et mål om å gi ut sine rapporter om ulykken i løpet av ett år.
Foto: Sissel Rikheim / NRKFlyet, som er av typen American Champion Super Decathlon, har ikke krav om en ferdsskriver om bord, men Havarikommisjonen har flere andre spor å se etter, sier Backe-Hansen.
– Vi vil hente inn den informasjonen som er tilgjengelig, det kan være radardata, kommunikasjon, og eventuelle andre elektroniske spor, i tillegg til de sporene vi ser på selve flyet.
Han sier de vil ha et bilde av hvilke hypoteser sporene peker mot i løpet av den nærmeste tiden.
Havarikommisjonen har et mål om å gi ut sine rapporter om ulykken i løpet av ett år.
– De som er nysgjerrige kan følge med på vår nettside der vi vil legge ut oppdateringer om status på undersøkelsen, legger han til.
SAMARBEID: Forsvaret og politiet bistår Havarikommisjonen med å få hevet flyet.
Foto: Maria Fimreite Kleiven / NRKSlik ble flyet hevet
Arbeidet med å heve flyet startet rett før klokken 14. Couillault fortalte da til NRK at arbeidet ville være tidkrevende.
Først festet minedykkere fra Forsvaret stropper rund vingene på flyet, som de deretter festet i en ballong.
Klokken 15.47 var ballongen oppe. Det ble da anslått at det ville ta to timer å flytte flyet nordover i vannet, før selve hevingen startet.
Flyet lå omtrent fem meter under vannoverflaten mens det ble slept fra sørenden til nordenden av vannet. Der ble flyet hevet, og satt på land rett før klokken 20.00.
Havarikommisjonen, Politiet og Forsvaret jobbet sammen for å utføre hevingen av flyet.
– Vi har erfaring med å heve bil og fly fra tidligere, men det er spesielt at det er så grumsete og uklart vann, sa Couillault.
Takker for hjelp og innsats
Det er de erfarne flygerne Tore Iversrud Marthinsen (61) og Ivar Harald Henriksen (74) som omkom i flyulykken. Ivar Harald Henriksens etterlatte fortalte fredag om sin takknemlighet til alle som har vært involvert i letearbeidet i en felles uttalelse.
– Ivar er en person som har satt dype spor etter seg og som vil bli savnet av veldig mange i mange ulike miljøer. Det er en krevende tid, men det er fint å vite at det er mange som tenker på oss og støtter oss i sorgen, skriver de.
ERFARNE FLYGERE: Tore Iversrud Marthinsen (61) fra Ringsaker og Ivar Harald Henriksen (74) fra Bergen omkom i ulykken.
Foto: Privat / NRKSavnet siden tirsdag
Det var tirsdag denne uken at småflyet sendte ut en nødmelding, før det forsvant.
Helikopter, båter, dykkere og rundt 60 frivillige deltok i søket tirsdag kveld. Det ble også søkt med undervannsdrone.
Dette skjedde:
Politiet har fått bistand av Forsvaret til letearbeidet, og har uttalt at leteaksjonen har vært krevende.
Vinddalsvatnet er 65 meter på det dypeste. Bunnen består av mudder som det er vanskelig å få god sikt i.
Hei!
Har du tanker om saken du har lest, eller innspill til andre ting jeg bør sjekke ut? Send meg gjerne en e-post!