Hopp til innhold

Gaahl klar for scenen

Nå er prøvene på musikalen «Svartediket» i gang. Mandag ble manuset åpnet for første gang.

Kristian Gaahl Espedal

Kristian «Gaahl» Espedal er klar for musikalen Svartediket på Den Nationale Scene i Bergen.

Foto: Halgrim Hals / NRK

– Det er deilig å komme i gang med det som egentlig er jobben. Vi er glad for all debatten som har vært rundt denne saken, men nå vil vi jobbe med å lage en god forestilling som vil glede publikum, sier teatersjef Bjarte Hjelmeland.

Støttet kirkebrenning

Og debatten kom da en av skuespillerne i musikalen og tidligere Gorgoroth-vokalisten Kristian «Gaahl » Espedal sto frem i media og understreket at han fremdeles støtter kirkebrenning. Både biskopen i Bjørgvin og festspilldirektøren mente han ikke burde ha en rolle i stykket.

Men rollen fikk han og mandag var første gang alle skuespillerne og produksjonsfolkene var samlet. Musikalen skal ha premiere under Festspillene den 26. mai og er markedsført som verdens første black metal-musikal.

– Teater ikke konsert

– Det er først og fremst et teaterstykke dette, og ingen konsert. Dette er en levende historie som må inneholde forskjellige farger og temperaturer. Dersom den hadde det samme trykket som en black metal konsert hele tiden så ville vi hatt vansker med å fortelle den historien som ligger i stykket. Men det er definitivt black metal, sier han.

«Gaahl» selv sier han er klar for rollen på Den Nationale Scene, likevel er han ikke enig i at dette er en black metal musikal.

– Det har elementer av black metal, men dette er ikke black metal. For mange vil det nok virke som det, men for de som kjenner sjangeren så vil de høre at det ikke er det, sier han.

Skal være sant

Stykket handler om «Svartediket» Bergens drikkevannkilde som frem til 1800-tallet skal ha vært åsted for grusomme handlinger. Tusenvis av uønskede barn skal ha blitt druknet i vannet og ingen vet hvor mange mennesker som endte sitt liv i dette dypet. Historien er basert på en angivelig sann historie.

Og etter første leseprøve gjenstår det mye arbeid for å få dette klart for scenen. Og når det er musikal forventer kanskje mange at det blir levende musikk på scenen, men det blir det ikke her.

– Musikken skal spilles av fra datamaskiner, det betyr at vi ikke skal ha band på scenen. Dermed blir det en stor jobb fremover med å få dette til, sier Hjelmeland.