Hopp til innhold

Lastebilsjåfør nekter å betale kjemperegning etter denne smellen

En dansk trailer traff veggen i Fløyfjellstunnelen. Statens vegvesen mener den ødela for 147.000 kroner.

tunnelskade

FLENGE: Statens vegvesen mener den danske traileren forårsaket denne flengen. Men sjåføren nekter.

Foto: Statens vegvesen

– Det er bare tull. Jeg forårsaket ikke disse skadene, sier Tommy Knudsen.

15. juli i fjor kjørte han nordover gjennom Fløyfjellstunnelen med varer som skulle til Megaflis på Nyborg i Åsane.

Inne i tunnelen prøvde Knudsen å passere en buss. Han kom for langt ut mot siden, og traileren slo i tunnelveggen.

– Jeg hørte et «dunk», sier Knudsen til NRK.

trailer

LITE FIRMA: Tommy Knudsen og konen Mianne foran trekkvognen han kjørte. Miannes Truckstyling heter deres lille familieselskap.

Foto: Privat

Fikk flenge i presenningen

Statens vegvesen var ute og sjekket tunnelen samme kveld. De fant flere flenger i PE-skummet som beskytter tak og vegger i tunnelen.

Men Knudsen var også tilbake på åstedet.

– På stedet jeg traff, vistes bare noen hvite striper. Det er riktig at det var flenger i veggen lenger inne i tunnelen, men de må vært laget av andre enn meg, sier Knudsen.

Han sier at den eneste skaden på traileren, var en flenge i presenningen.

– Det kostet 600 kroner å reparere den, sier Knudsen.

Jeg hørte et «dunk».

Tommy Knudsen, trailersjåfør
tunnelskade 2

RIPE: To hvite striper i veggen er det eneste som traileren forårsaket, mener sjåføren.

Foto: Statens vegvesen

– Skal ikke mye til

Byggeleder Svein Tore Drevsjø i Statens vegvesen står fast på at Knudsens trailer må ha forårsaket ødeleggelsene i tunnelen.

– Det skal ikke mye til. Og selv om presenningen bare fikk en liten flenge, kan kanten på skapet hans ha laget skader som sjåføren ikke merker så lett, og som du ikke ser spor av på bilen i etterkant, sier Drevsjø.

Den høye regningen skyldes at PE-skummet er dyrt, og reparasjonsarbeidet må gjøres nattetid. Tunnelen var stengt flere netter, forteller Drevsjø.

Årlig skades norske tunneler for millionbeløp. Drevsjø sier at Fløyfjellstunnelen er litt for trang, noe som gjør den spesielt utsatt for skader av denne typen.

Kan klage

Knudsen eller firmaet, det lille familieselskapet Miannes Truckstyling, har ikke tenkt å betale.

– Jeg har snakket med mitt forsikringsselskap. Norske myndigheter må dokumentere at jeg forårsaket disse skadene, sier Knudsen.

– Han er velkommen til å klage, svarer Drevsjø.