– Det er bare tull. Jeg forårsaket ikke disse skadene, sier Tommy Knudsen.
15. juli i fjor kjørte han nordover gjennom Fløyfjellstunnelen med varer som skulle til Megaflis på Nyborg i Åsane.
Inne i tunnelen prøvde Knudsen å passere en buss. Han kom for langt ut mot siden, og traileren slo i tunnelveggen.
– Jeg hørte et «dunk», sier Knudsen til NRK.
Fikk flenge i presenningen
Statens vegvesen var ute og sjekket tunnelen samme kveld. De fant flere flenger i PE-skummet som beskytter tak og vegger i tunnelen.
Men Knudsen var også tilbake på åstedet.
– På stedet jeg traff, vistes bare noen hvite striper. Det er riktig at det var flenger i veggen lenger inne i tunnelen, men de må vært laget av andre enn meg, sier Knudsen.
Han sier at den eneste skaden på traileren, var en flenge i presenningen.
– Det kostet 600 kroner å reparere den, sier Knudsen.
– Skal ikke mye til
Byggeleder Svein Tore Drevsjø i Statens vegvesen står fast på at Knudsens trailer må ha forårsaket ødeleggelsene i tunnelen.
– Det skal ikke mye til. Og selv om presenningen bare fikk en liten flenge, kan kanten på skapet hans ha laget skader som sjåføren ikke merker så lett, og som du ikke ser spor av på bilen i etterkant, sier Drevsjø.
Den høye regningen skyldes at PE-skummet er dyrt, og reparasjonsarbeidet må gjøres nattetid. Tunnelen var stengt flere netter, forteller Drevsjø.
Årlig skades norske tunneler for millionbeløp. Drevsjø sier at Fløyfjellstunnelen er litt for trang, noe som gjør den spesielt utsatt for skader av denne typen.
Kan klage
Knudsen eller firmaet, det lille familieselskapet Miannes Truckstyling, har ikke tenkt å betale.
– Jeg har snakket med mitt forsikringsselskap. Norske myndigheter må dokumentere at jeg forårsaket disse skadene, sier Knudsen.
– Han er velkommen til å klage, svarer Drevsjø.