Skolene vil spare penger og unngår dermed å tildele diagnosen dysleksi, selv om elevene har store problemer med å lese og skrive.
Det hevder styreleder i Bergen og omland dysleksiforening, Irene Skaar.
Ikke dysleksi
- Vi får mange henvendelser fra medlemmer som forteller at barna har sterke lese- og skrivevansker, men ikke får diagnosen dysleksi. Da må jeg spørre: hva er sterke lese- og skrivevansker, forteller Skaar.
Dyrt å hjelpe
De siste årene har pedagogene i skolen blitt mer restriktive med å gi elever diagnosen dysleksi. Skaar er ikke i tvil om hvorfor:
- Det handler om økonomi, sier hun.
Elever med dysleksi har krav på egen datamaskin, eget pedagogisk opplegg og lengre tid på eksamen. Skaar mener det offentlige derfor unnlater å gi elever den diagnosen.
- Kall det dysleksi
Dysleksiforbundet får støtte fra den fremste eksperten på lese- og skrivevansker i Norge, Jørgen Frost ved Bredtvedt kompetansesenter. Han mener dobbelt så mange burde fått diagnosen dysleksi.
- Når vi får inn søkere på Bredtvedt ser vi at problemene deres er blitt kalt noe annet enn dysleksi. Man kaller det spesifikke språkvansker og spesifikke lesevansker, men jeg synes man skal kalle det hva det er, sier Frost.