Hopp til innhold

Katastrofetall for kollektivtrafikken: – Taper 760 millioner kroner i måneden

Tre av fire passasjerer er borte fra Bybanen i Bergen, andre steder er det enda verre. Nå blir det trolig reduksjoner i rutetilbudet over store deler av landet.

Avsperret buss i Oslo 15. mars, teip og skilt holder sjåføren adskilt fra resten av bussen.

AVSPERRET OG TOMT: I flere byer, som her i Oslo, er området rundt sjåføren sperret av med teip og plakater. Mange av bussene er tilnærmet tomme for passasjerer.

Foto: Eskil Wie Furunes / NRK

Korona-krisen fører til dramatisk inntektstap for fylkeskommunene landet rundt.

– Vi er i en ekstraordinær situasjon hvor det er ønskelig med færre reisende. Men økonomisk er det alvorlig store inntektstap for kollektivtrafikken. Totalt for landet snakker vi om 760 millioner kroner per måned, sier daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting.

Ber regjeringen om kompensasjon

Bransjeorganisasjonen for de offentlige kollektivselskapene sendte onsdag sammen med NHO Transport og andre et brev til samferdselsministeren, kommunalministeren, finansministeren og næringsministeren for å be om kompensasjon for tapene.

– Blir det krise i vårt ledd, vil det forplante seg nedover i systemet til underleverandørene. Derfor trenger vi kompensasjon, sier Grøtting.

Sp-årsmøte

BEKYMRET: Olov Grøtting i Kollektivtransportforeningen ber regjeringen gi bransjen kompensasjon for de store tapene.

Foto: Jan Egil Løvbak / NRK

Aller størst er tapet for Ruter i Oslo og gamle Akershus fylke, nå del av Viken. Selskapet har alene et tap på 300 millioner kroner.

For Skyss i Vestland er tapet 100 millioner kroner. Der har tallet på kollektivreiser gått ned med 75 prosent.

– Alvorlig for fylkeskommunene

– Dette er store summer, og det er alvorlige tall for fylkeskommunene, sier fylkesrådmann i Vestland fylke, Rune Haugsdal.

På østsiden av landet er situasjonen enda verre.

– Hadde vi fått beholde 25 prosent av inntektene, skulle vi vært fornøyde. Her har vi nesten ikke inntekter på kollektivtrafikken i det hele tatt, sier direktøren for Østfold kollektivtrafikk i Viken fylke, Børre Johnsen.

God plass på Bybanen

NESTEN TOMT: Slik ser det ut på Bybanen i Bergen for tiden. Selv midt i rushet er det særdeles glissent i bybanevognene.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Busser og bybanen i Bergen har i likhet med resten av landet innført makstall på passasjerer. Rådet er å holde minst en meters avstand til andre. Folk er redde for smittefaren på kollektivtransport.

Alt gjør at tallet på dem som løser billett og periodekort stuper.

Innfører sommerruter

Nå innfører fylkene strakstiltak. Fra mandag blir det sommerruter i Bergen om omegn, noe Kolumbus i Stavanger allerede har innført. I resten av Vestland er det mange steder allerede innført ruter som på hverdager uten skole, tilnærmet sommerruter, resten følger etter på mandag.

– Vi gjør dette fordi vi må ha et større samsvar mellom tilbud og etterspørsel. Og det er ikke tvil om at fylkeskommunen nå har et betydelig inntektstap. Men på kort sikt er det ikke så mye å spare.

Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen venter at de fleste selskapene landet over vil innføre sommerruter i løpet av kort tid.

– Det er nødvendig å ta ned trafikken noe. Vi skal opprettholde et tilbud som ivaretar behovet, samtidig må vi planlegge for at flere av sjåførene kan bli syke eller havne i karantene. Per nå er det heldigvis ikke et problem, sier Grøtting.

Koronavirus plakat på Bybanen i Bergen etter strengere tiltak 12.mars.

ADVARSEL: På busser og bybane får passasjerer vite hvordan de skal oppføre seg for å beskytte seg selv og medpassasjerer.

Foto: Even Norheim Johansen

Også andre ruteendringer

Torsdag ettermiddag ble det klar at transportselskapene Skyss og Kringom i Vestland også gjør andre endringer i rutetilbudet etter sterk passasjernedgang:

  • Alle nattavganger for buss og bybane innstilles fra førstkommende helg.
  • Bybanen og busstilbudet i Bergen, Askøy, Øygarden og Nordhordland kjører sommerruter fra mandag 23. mars.
  • I Hardanger og på Voss blir rutetilbudet som i skoleferier fra 23. mars.
  • I Sunnhordland, Modalen, Vaksdal og Osterøy kjører bussene allerede etter ruter som i skoleferier.
  • I Nordfjord, Sunnfjord og Sogn kjører bussene etter ruter som ved skolefri.
  • Nattilbud på bybuss og Trygt Heim-rutene er innstilt.

Håper på redningspakke

Selskapene som kjører buss, ferjer og bane i Vestland skal få pengene sine som avtalt i kontrakten, lover fylkesrådmann Haugsdal.

Fylkesrådmann Haugsdal håper at de vil få kompensert noe av tapene, slik Kollektivtrafikkforeningen har bedt om.

– Vi håper at noen ser at vi blør kraftig og at også offentlig virksomhet kan få en redningspakke fra sentralt hold.

Fylkesrådmann Rune Haugsdal

– ALVORLIGE TALL: Rune Haugsdal, fylkesrådmann i Vestland, erkjenner at det er store tap for fylkeskommunen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Forbereder seg til stort sykefravær

Til nå har kollektivtilbudet i Vestland blitt opprettholdt på normalt nivå.

Men fylket jobber nå med planer for hvordan de skal løse en situasjon der mange av de ansatte i kollektivtrafikken er borte fra jobb.

Blant annet opplyser Haugsdal at de vil lage en prioriteringsliste for hvilke fergesamband, båt- og bussruter som skal holdes i trafikk om det blir mannskapsmangel.

– Jeg kan ikke gå inn på hvilke ruter vi vil prioritere ned. Dette er noe vi må vurdere sammen med Fylkesmannen. Men vi er pålagt å tenke på hvilke konsekvenser en pandemi kan få.