Hopp til innhold

Betaler bompenger for en vei de ikke bruker

Tar du fergen mellom Halhjem og Sandvikvåg, er sjansen stor for at du finansierer en vei du aldri selv bruker. – Det er i grenseland, innrømmer vegvesenet.

Halhjem sandvikvåg bompenger ferge

BOMPENGEVARSEL: Etter tolv år med bompengeinnkreving på fergen mellom Halhjem i Os og Sandvikvåg på Stord fikk fergekaien på Halhjem nylig opp dette skiltet. Men skiltet forteller ikke at pengene ikke går til E39, men fylkesvei 545.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Liv Kari Eskeland

TRENGER PENGER: – Det er behov for noe mer midler, det er veldig smalt og svingete, sier Stord-ordfører Liv Kari Eskeland.

Foto: Aleksander Vallestad/NRK

Fergestrekningen Halhjem-Sandvikvåg på E39 er blant de mest trafikkerte i landet. Inntil nylig har trolig de færreste vært klar over at deler av det de gir billettøren går til bompenger. Nå har det kommet opp et skilt som forteller bilistene dette, men akkurat hva pengene skal gå til, får de ikke vite.

Og det er kanskje like greit. Hele 85 prosent av de reisende kjører nemlig E39 over Stordøya, og ikke fylkesvei 545 via Fitjar vest på øyen. Men det er dit pengene nå skal gå.

– Det synes jeg er tull, sier en av passasjerene NRK møter på fergen.

– Viktig omkjøringsvei

De fergereisene vil til sammen betale 22 millioner kroner årlig til fylkesvei 545, selv om det er et fåtall som bruker veien. Og nå har Stord og Fitjar kommune planer om å utvide bompengeperioden med to år.

Stord-ordfører Liv Kari Eskeland (H) bekrefter at de vil søke Stortinget om to ekstra år med bompenger.

– Det er behov for noe mer midler, det er veldig smalt og svingete. Skal en få gode løsninger, må den økonomiske rammen utvides, sier hun.

– Ville det ikke vært bedre om de som bruker denne veien betalte for den i en egen bom?

– Vi må huske på at dette en en omkjøringsvei for E39. Og vi har hatt tre-fire perioder de siste par årene der vi har måttet benytte den, sier Eskeland.

– Veien er farlig

Veien er såpass farlig, den er brukt av skolebarn, det kjører tunge kjøretøy der, og den er viktig når E39 er stengt.

Helge Oddvin Sandvik i Statens vegvesen

Kommunene har også Statens vegvesen med på laget.

– Veien er såpass farlig, den er brukt av skolebarn, det kjører tunge kjøretøy der, og den er viktig når E39 er stengt. Dessuten har fylket også veldig lite midler å sette inn, sier rådgiver Helge Oddvin Sandvik i vegvesenet, som altså er positive til søknaden.

Saken skal på høring i Stord, Fitjar og Os kommuner, før den skal videre til fylkestinget og Stortinget.

Går det gjennom, vil hver personbil betale 14 kroner i bompenger på fergebilletten, mens taksten for en semitrailer er 113 kroner. For en vei kun 15 prosent av dem bruker.

– Det er i grenseland i forhold til hjemmel å bruke bompenger på det prosjektet, innrømmer Sandvik.

– Ingen kobling til fergefri E39

– Vil dyre fergebilletter gjøre bilistene mer positive til planene om fergefri E39?

– Nei, den koblingen ser jeg ikke. Behovet for E39 er uavhengig av om det er bompenger eller ikke på det sambandet, sier Sandvik.

– Er det en fordel at fergen er dyrest mulig lengst mulig for å få størst mulig oppslutning om fergefri E39?

– Nei, det er forhold som vi ikke har vektlagt i det hele tatt, sier Eskeland.