– Dette er noe av det merkeligste jeg har opplevd i hele min tid som politiker. Vi får se hva fortsettelsen blir, sier Geir Dale (Ap).
Opposisjonen i bergenspolitikken raser etter at KrF i dag gikk med på å legge Bybanen til Åsane i tunnel gjennom Bergen sentrum, selv om de egentlig vil legge banen over Bryggen.
Bryggen-ønsket la KrFs gruppeleder Marita Moltu og byråd Dag Inge Ulstein heller ikke skjul på under dagens pressekonferanse sammen med Høyre og Frp.
- LES MER:
Arbeiderpartiet hadde håpet å få en sentral rolle i forhandlingene om tunneltraseen, men etter at KrF går med på den, spilles bystyrets nest største parti ut på sidelinjen.
– Helt meningsløst
Venstre og SV er på sin side forarget over KrFs snuoperasjon fordi de ønsker bane over Bryggen.
– Jeg er utrolig skuffet over KrF, og ganske oppgitt, sier Julie Andersland (V).
Oddny Miljeteig peker på at innstillingen KrF i dag gikk med på, er nær likelydende den de sa nei til før helgen, som deres egen byråd Filip Rygg gikk av på fordi han ikke kunne stå inne for faglig sett.
– Dette er helt meningsløst. Nå fortoner det seg veldig rart at Filip Rygg har gått av. Jeg oppfatter dette som en snodig måte å ta Bybanen til Fyllingsdalen først på. Det er i og for seg helt greit, men de har laget et teaterstykke nå, i byrådspartiene, som er byen aldeles uverdig, sier Miljeteig.
Filip Rygg gikk av når Høyre og Frp ikke ville utrede Bryggen-alternativet parallelt med tunnelløsningen. NRK har vært i kontakt med Rygg i dag. Han vil ikke kommentere at partiet hans stemmer for saken han gikk av på.
– Bybanesaken håndteres av Dag Inge Ulstein og Marita Moltu, skriver den avgåtte byråden i en tekstmelding.
Rygg sitter fortsatt i bystyret for KrF, og Moltu sier at bystyregruppen vil stemme samlet når saken skal opp 17. juni: Først vil de avgi sine symbolske stemmer for Bryggen-alternativet, før de sikrer flertall for tunnelen.
– KrF lar seg presse
Byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen (H) er klar på at punktet om at tilleggsutredningene av tunnelen skal fremmes for bystyret, som KrF har fått inn i innstillingen, ikke betyr at det blir noen omkamp om trasevalget. Dermed er det slutt for Bryggen-alternativet og den lange tunnelen i Peter Motzfeldts gate.
– Det er jo ikke så veldig mye nytt som kommer frem. KrF lar seg presse, har ikke noe ryggrad, og går inn for en løsning som deres egen fagbyråd har sagt at det ikke er forsvarlig å gå for uten en plan B, sier Andersland.
– Vi har ikke blitt presset, men det er klart at det har vært krevende samtaler, svarer KrFs gruppeleder Marita Moltu.
Andersland mener byrådet hadde gjort klokest i å utsette saken om bybanetraseen nordover mot Åsane, og heller satset på bygging mot Minde Fyllingsdalen, slik Miljeteig nå antyder kan bli resultatet.
– Byrådet burde innsett at de ikke har klart å få til denne saken på en god måte, og heller bygget Bybanen vestover. Så kunne vi gått en ekstra runde for å finne en god løsning nordover, sier Venstres gruppeleder.