Hopp til innhold

- Sjåførene må bli tøffere

– Det er sjåførene selv som må ta ansvar for sikkerheten på vinterføret, mener Vestnorsk transportarbeiderforening.

Vogntog i grøfta
Foto: Steinar Nedkvitne / NRK

I løpet av de to første dagene denne uken skapte opp mot 30 vogntog trøbbel i trafikken, og det bare i Hordaland.

Les mer: UP: – Kaotisk og uhaldbart | Loggen fra vegtrafikksentralen

Mange vogntogsjåfører kvier seg for å bruke kjetting, selv på svært glatte veger, og mange havner i grøfta.

– Vi må vel se i øynene at noen av sjåførene ikke tar vinteren på alvor, sier Kjell Dyngeland som er forretningsfører i Vestnorsk transportarbeiderforening.

Han mener at økonomi gjør at mange sjåfører presser seg selv og sikkerheten for hardt.

– Det gjelder både det å ta seg råd og tid til å ha på skikkelige vinterdekk og kjetting. Det gjelder også det at mange gjerne skal være fremme før de har kjørt av gårde, fortsetter Dyngeland.

Må sette ned foten

Selv om arbeidsgiverne har hovedansvaret for å sette fokus på sikkerhet, mener han i tillegg at sjåførene har plikt til å si i fra.

– Sjåførene må bli tøffere. De drar av gårde med 70 og 80 tonn, og da må de sette foten ned om de mener det bli uforsvarlig. Få de trøbbel med arbeidsgiver, så stiller vi opp, fortsetter han.

Vogntog i grøfta

Et av de nesten 30 vogntogene som havnet utfor i løpet av mandag og tirsdag denne uken.

Foto: Steinar Nedkvitne / NRK

Unngå papirvedtak

Samtidig etterlyser Dyngeland en mer aktiv politikk fra arbeidsgivernes side.

– De må følge opp de kvalitetssikringsvedtakene de gjør, slik at det ikke bare blir papirvedtak.

– Uhell skjer

Det store transportselskapet Schenker har avtaler med alle sine sjåfører, både norske og utenlandske, som binder dem til å følge norske retningslinjer.

– Hvorfor noen uhell likevel skjer, kan jo ha mange årsaker. Jeg føler uansett at i alle fall vi har en relativt lav uhellsprosent, forteller trafikkdirektør i Schenker Jon Austrheim.