Hopp til innhold

Vil ha ingeniører inn i skolen

Flere studieplasser i praktisk-pedagogisk utdanning skal gjøre det lettere for ingeniører å bli lærere.

Lærer og elev

NYE PLASSER: Den nye Høgskolen i Sørøst-Norge har fått tildelt 25 nye studieplasser. Plassene er til folk med realfaglig bakgrunn som ønsker å bli lærere.

Foto: Unspecified / SCANPIX

Regjeringen har satt av 38,3 millioner kroner til 350 nye ettårige studieplasser i praktisk-pedagogisk utdanning fra våren 2016. Plassene er rettet mot folk med utdanning i matematikk, naturfag eller teknologi.

15. februar starter om lag 25 personer på studiet ved det som da vil være Høgskolen i Sørøst-Norge.

Arve Amsrud

RESSURS: Arve Amsrud ved den nye Høgskolen i Sørøst-Norge mener folk med realfaglig bakgrunn er etterspurt som lærere.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Matematikk og realfagskompetanse har lenge vært etterspurt i skolene, så det er åpenbart at her er det mye kompetanse som skolene kan høste av, sier studiekoordinator i praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Sørøst-Norge Arve Amsrud.

To fluer i ett smekk

De nye studieplassene er en del av regjeringens tiltak for å motarbeide arbeidsledighet i offshoresektoren.

Det er også en del av Lærerløftet der regjeringen har lansert flere reformer som skal skape en skole hvor elever lærer mer. Ett av målene er faglige sterke lærere.

– Det er trist å tenke på all arbeidsledigheten vi begynner å se i oljebransjen, der er det veldig mange dyktige mennesker som plutselig står uten arbeid. Departementet har sett på disse som en stor ressurs som vi også kan tenke inn i skolen. Så vi ønsker å ta noen av dem inn i praktisk-pedagogisk utdanning og se om de kan egne seg som lærere, sier Amsrud.

Mener studieplassene er riktig vei å gå

Tall fra NAV viser at det i november var 6808 personer som var arbeidsledige innenfor ingeniør- og ikt-fag i Norge. I Vestfold var tallet i desember 238.

Terje Tønnessen

OMSKOLERING: Fylkesdirektør i NAV Terje Tønnessen sier det er nødvendig å tenke omskolering for mange.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Fylkesdirektør for NAV i Telemark og Vestfold, Terje Tønnessen, mener studieplassene samsvarer med signalene fra NAV.

– Det er behov for lærere og det har i mange år vært behov for gode realfagslærere. Akkurat nå er det en del ingeniører og teknisk personell som er ledige, og for noen av dem passer også læreryrket.

Tønnessen forteller at undersøkelser gjennomført av NAV viser at Norge trenger flere lærere i fremtiden, både i grunnskolen og i høyere utdanning.

– Våre antagelser er at det er opp mot 100 nye stillinger i den sektoren. Hvis vi kan finne gode lærere med praktisk erfaring fra realfag, som kan kombinere det med et pedagogisk yrke, så er det veldig bra for fremtidens arbeidskraft.

Passer ikke for alle

Også Amsrud tror mennesker som har arbeidet praktisk med realfag og teknologi, kan bidra sterkt i skolen.

Han er likevel klar på at det også finnes utfordringer med å tilby videreutdanning rettet mot skolen.

– Læreryrket er et utfordrende yrke. Det er nok et yrke hvor man bør tenke seg godt om før man går inn i det. Det handler også om personlig egnethet, sier han.