– Det var E18. Det var nyhøvla asfalt.
Siv Kristoffersen er sliten etter en lang eksamensperiode. I morgen er en etterlengtet fridag. Trafikken går tett mellom 70 og 90 km/t.
Bare et kort øyeblikk er hun uoppmerksom. Og like fort står trafikken bom stille. Håndbremsen trykkes hardt inn.
– Det var vondt. Og flaut.
Slik oppsummerer Siv Kristoffersen MC-ulykka.
– Men jeg var heldig. Jeg lever jo.
For på sykehuset ble det konstatert flere brudd i håndledd og bein. Nerver i beina var ødelagt.
HELDIG: Jeg var heldig, sier Siv Kristoffersen. I 2009 var hun med i en ulykke
Foto: Philip Hofgaard / NRKFlere trafikkdøde i år
I fjor omkom 48 personer på norske veier i sommermånedene.
Det verste tallet siden 2016, forteller Knut Smedsrud, sjef for Utrykningspolitiet.
– Vi ønsker å gjøre alt vi kan for å unngå en reprise av det.
Derfor starter de nå aksjon «grønne veier» med fokus på riksveiene og europaveiene.
– Halvparten av de som omkommer på veiene i sommermånedene, de omkommer nettopp på riksveier og europaveier.
Men tallene på drepte for i år er allerede høyere enn fjorårets.
I fjor mistet 36 livet i trafikken fra januar til og med mai. Hittil i år er tallet høyere med 39 drepte.
UP: Knut Smedsrud, sjef for Utrykningspolitiet.
Foto: Siw Borgen / NRKRedusere antall ulykker
I hele juni, juli og august skal Utrykningspolitiet intensivere fartskontrollene på disse veistrekningene.
Nytt for året er at de skal ha et større fokus på 80-sonene, enn de har hatt tidligere.
Gjennom de ti siste årene viser erfaringen at rundt halvparten av dødsulykkene på veiene skjer i 80-sone.
Det er ikke første gang de øker antall fartskontroller i sommermånedene.
Smedsrud forteller at de er langt ifra å nå den såkalte null visjonen innenfor trafikksikkerhet. Men målet er å redusere antall ulykker hvert eneste år.
– Dessverre fikk vi et høyt antall i fjor, og vi gjør derfor en ekstra innsats i år for å forsøke å redusere det.
Tre enkle oppfordringer
Hovedårsakene til de fleste dødsulykkene er for høy fart, ruspåvirket kjøring og uoppmerksomhet, forteller UP-sjefen.
Hans oppfordring til folk som skal ut å kjøre i sommer er tre enkle ting:
– Følg fartsgrensene, kjør rusfritt og ha oppmerksomheten på veien.
KONTROLL: Tirsdag holdt Utrykningspolitiet fartskontroll i 100-sona på E18 ved Bentsrud i Holmestrand. 13 stykker fikk forenkla forelegg. Høyeste hastighet ble mål til 139 km/t.
Foto: Siw Borgen / NRK
Trafikanten har ansvaret
Tor Egil Syvertsen er rådgiver for Trygg Trafikk i Vestfold og Telemark og tidligere UP-sjef.
Han mener det trafikantene frykter mest er den reelle faren for å bli tatt. Rett og slett faren for å bli tatt for å gjøre noe galt.
TRAFIKK: Tor Egil Syvertsen i Trygg Trafikk.
Foto: Siw Borgen / NRK– Vi skriker ofte etter bedre veier, bilene er allerede bedre og så snakker vi kanskje i altfor liten grad om ansvaret til trafikanten, sier Syvertsen.
– Vi må tørre å si at det er trafikanten i de aller fleste tilfeller som har ansvaret, legger han til.
Hvert femte trafikkoffer kjørte MC
I fjor omkom 21 motorsyklister og nesten 130 ble hardt skadd på norske veier. Det viser tall fra Statens vegvesen.
Det var en kvinne som omkom, resten var menn.
Utforkjøring i sving er årsak til de fleste dødsulykkene.
Det som er viktig for trygg kjøring i sving, er riktig plassering som sikrer avstand til andre kjørende, og velge en fart man mestrer, opplyser Vegvesenet.
FLAUT: Det er ikke flaut å gå på kurs, mener Siv Kristoffersen.
Foto: Philip Hofgaard / NRK– Kan aldri få terpet nok
For Siv Kristoffersen har ulykka i 2009 ført til et brennende engasjement for trafikksikkerhet.
Nå er hun en vond erfaring rikere.
– Noen sier at enten har du vært i bakken eller så skal du i bakken.
Det vil ikke Kristoffersen ha noe av. Nå er hun med på å forebygge ulykker gjennom kurset Sikker på MC, som hun har vært med å bygge opp. Fritiden er teppelagt av verv i MC-miljøet. Medisinen er kunnskap og trening.
– En kan aldri få terpet nok.
Det gjelder både de som er nye i trafikken og de som er gamle i gamet. For det er ikke flaut å ta et kurs, mener Kristoffersen.
– Det er ikke flaut. Det er flaut å ligge i grava etter en ulykke.