Hopp til innhold

Frykter ny ulykkes­sommer – varsler flere kontroller

I sommermånedene trapper Utrykningspolitiet opp sine fartskontroller, for å redusere antall ulykker.

Siv Kristoffersen sitter på motorsykkelen.

ULYKKE: Siv Kristoffersen overlevde en alvorlig trafikkulykke i 2009. Nå brenner hun for å forebygge ulykker i MC-miljøet.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Det var E18. Det var nyhøvla asfalt.

Siv Kristoffersen er sliten etter en lang eksamensperiode. I morgen er en etterlengtet fridag. Trafikken går tett mellom 70 og 90 km/t.

Bare et kort øyeblikk er hun uoppmerksom. Og like fort står trafikken bom stille. Håndbremsen trykkes hardt inn.

– Det var vondt. Og flaut.

Slik oppsummerer Siv Kristoffersen MC-ulykka.

– Men jeg var heldig. Jeg lever jo.

For på sykehuset ble det konstatert flere brudd i håndledd og bein. Nerver i beina var ødelagt.

Siv Kristoffersen med MC

HELDIG: Jeg var heldig, sier Siv Kristoffersen. I 2009 var hun med i en ulykke

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Flere trafikkdøde i år

I fjor omkom 48 personer på norske veier i sommermånedene.

Det verste tallet siden 2016, forteller Knut Smedsrud, sjef for Utrykningspolitiet.

– Vi ønsker å gjøre alt vi kan for å unngå en reprise av det.

Derfor starter de nå aksjon «grønne veier» med fokus på riksveiene og europaveiene.

– Halvparten av de som omkommer på veiene i sommermånedene, de omkommer nettopp på riksveier og europaveier.

Men tallene på drepte for i år er allerede høyere enn fjorårets.

I fjor mistet 36 livet i trafikken fra januar til og med mai. Hittil i år er tallet høyere med 39 drepte.

Knut Smedsrud, sjef for Utrykningspolitiet

UP: Knut Smedsrud, sjef for Utrykningspolitiet.

Foto: Siw Borgen / NRK

Redusere antall ulykker

I hele juni, juli og august skal Utrykningspolitiet intensivere fartskontrollene på disse veistrekningene.

Nytt for året er at de skal ha et større fokus på 80-sonene, enn de har hatt tidligere.

Gjennom de ti siste årene viser erfaringen at rundt halvparten av dødsulykkene på veiene skjer i 80-sone.

Det er ikke første gang de øker antall fartskontroller i sommermånedene.

Smedsrud forteller at de er langt ifra å nå den såkalte null visjonen innenfor trafikksikkerhet. Men målet er å redusere antall ulykker hvert eneste år.

– Dessverre fikk vi et høyt antall i fjor, og vi gjør derfor en ekstra innsats i år for å forsøke å redusere det.

Tre enkle oppfordringer

Hovedårsakene til de fleste dødsulykkene er for høy fart, ruspåvirket kjøring og uoppmerksomhet, forteller UP-sjefen.

Hans oppfordring til folk som skal ut å kjøre i sommer er tre enkle ting:

– Følg fartsgrensene, kjør rusfritt og ha oppmerksomheten på veien.

Frida Paulsen i Utrykningspolitiet har fartskontroll på Bentsrudbrua i Holmestrand.

KONTROLL: Tirsdag holdt Utrykningspolitiet fartskontroll i 100-sona på E18 ved Bentsrud i Holmestrand. 13 stykker fikk forenkla forelegg. Høyeste hastighet ble mål til 139 km/t.

Foto: Siw Borgen / NRK

Trafikanten har ansvaret

Tor Egil Syvertsen er rådgiver for Trygg Trafikk i Vestfold og Telemark og tidligere UP-sjef.

Han mener det trafikantene frykter mest er den reelle faren for å bli tatt. Rett og slett faren for å bli tatt for å gjøre noe galt.

Tor Egil Syvertsen i Trygg Trafikk

TRAFIKK: Tor Egil Syvertsen i Trygg Trafikk.

Foto: Siw Borgen / NRK

– Vi skriker ofte etter bedre veier, bilene er allerede bedre og så snakker vi kanskje i altfor liten grad om ansvaret til trafikanten, sier Syvertsen.

– Vi må tørre å si at det er trafikanten i de aller fleste tilfeller som har ansvaret, legger han til.

Hvert femte trafikkoffer kjørte MC

I fjor omkom 21 motorsyklister og nesten 130 ble hardt skadd på norske veier. Det viser tall fra Statens vegvesen.

Det var en kvinne som omkom, resten var menn.

Utforkjøring i sving er årsak til de fleste dødsulykkene.

Det som er viktig for trygg kjøring i sving, er riktig plassering som sikrer avstand til andre kjørende, og velge en fart man mestrer, opplyser Vegvesenet.

MC, Siv Kristoffersen

FLAUT: Det er ikke flaut å gå på kurs, mener Siv Kristoffersen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Kan aldri få terpet nok

For Siv Kristoffersen har ulykka i 2009 ført til et brennende engasjement for trafikksikkerhet.

Nå er hun en vond erfaring rikere.

Noen sier at enten har du vært i bakken eller så skal du i bakken.

Det vil ikke Kristoffersen ha noe av. Nå er hun med på å forebygge ulykker gjennom kurset Sikker på MC, som hun har vært med å bygge opp. Fritiden er teppelagt av verv i MC-miljøet. Medisinen er kunnskap og trening.

En kan aldri få terpet nok.

Det gjelder både de som er nye i trafikken og de som er gamle i gamet. For det er ikke flaut å ta et kurs, mener Kristoffersen.

Det er ikke flaut. Det er flaut å ligge i grava etter en ulykke.