Dette er det billigste alternativet. Prislapp 1,4 milliarder kroner (Illustrasjon: Statens vegvesen).
Nye transportløsninger skal føre til at det blir mindre kø for folk som skal gjennom Tønsberg. Prognoser viser at biltrafikken kommer til å øke med 1,5 prosent i året fram til 2015. Tønsbergpakka består av en rekke prosjekter som skal gi en helhetlig transportløsning i Tønsberg-området. Bygging av første del av Tønsbergpakka er snart i gang. Om litt skal politikere ta stilling til neste utbygging. Se nederst på siden om de ulike alternativene vil berøre deg.
Buss prioritert
Fase to går ut på å få gjennomgangstrafikken i Nedre Langgate over på et nytt hovedveinett med forbindelse til Nøtterøy. Trafikk som skal inn til sentrum, skal i størst mulig grad føres over på buss eller sykkel. Derfor skal det bli lettere for bussen å komme fram i sentrum. Det er foreslått at Nedre Langgate og
Bussen skal prioriteres i de nye veiløsningene. (Illustrasjon: Statens vegvesen).
Halvdan Wilhelmsens Allé forbeholdes busstrafikken og stenges for gjennomgangstrafikk.
Fire løsninger
Statens vegvesen har utarbeidet fire løsninger for hvordan gjenomgangtrafikken til Nøtterøy skal gå. Alle alternativene inneholder like løsninger for hvordan bussen skal komme seg lett fram i byen. Forskjellen på løsningene er hovedsakelig om bilene skal kjøre gjennom eller utenom byen.
Statens vegvesen foreslår bro over Byfjorden ved Ramberg til Smørberg (Illustrasjon: Statens vegvesen).
Billigst
Det billigste alternativet (alternativ fire) koster 1,4 milliarder kroner. Da skal eksisterende Ringvei utvides til firefelts vei fra Mammutkrysset til Kilen. I tillegg skal trafikken i en 500 meter lang tunnel i Smidsrødveien.
Bro og tunnel
Alternativ en og tre er dyrere og koster cirka to milliarder. Alternativ en fører gjennomgangstrafikken fra Nøtterøy til fastlandet med bro fra Ramberg til Smørberg. Fra Kolberg på Nøtterøy til Ramberg skal det være fjelltunnel. Et tredje alternativ går ut på å føre trafikken i tunnel ved Haugar til Korten, og ha ny firefeltsbro over Kanalen.
Dyrest
Det dyreste alternativet (alternativ 2)koster 2,8 milliarder kroner. Da bygges det en tunnel fra Teie til Ramdal og tunnel fra Ramdal til Korten. Det skal være forbindelsesvei mellom Smidsrødveien og Kirkeveien, eventuelt miljøtunnel over Teie torg.
Vestfjordforbindelsen
Vegvesenet har også utredet Vestfjordforbindelsen, som er bro eller tunnel fra Borgheim på Nøtterøy til Stokke. Bro koster 1,4 milliarder kroner, tunnel koster 1,9 milliarder kroner.
Stortinget har bestemt at løsningene ikke skal overstige 1,3 milliarder kroner. Forslagene legges ut til høring i juli. Prosjektleder Steinar Aspen tror fase to kan starte i 2007-2008 og bli ferdig til 2015.