Hopp til innhold

Usikker på behov for ny fastlandsforbindelse

Sommeren 2017 legger Statens vegvesen frem planer for en ny fastlandsforbindelse til Nøtterøy. Nå stiller Frp-topp i Tønsberg spørsmål ved behovet. Han misliker tanken på en ny bomring.

Kanalen mellom Tønsberg og Nøtterøy

NY FASTLANDSFORBINDELSE: Kanskje er ikke Kanalbrua eneste bilvei til Nøtterøy i fremtiden.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Jeg tror vi skal sette oss litt tilbake, og spørre om vi virkelig må ha en ny fastlandsforbindelse som koster milliarder.

Det sier politikeren som leder utvalget for Samfunn- og næringsutvikling i Tønsberg kommune.

Blir en viktig sak fremover

Bent Kittelsen gikk i år av som leder for Tønsberg Fremskrittsparti etter 16 år. Han er også organisatorisk nestleder i Vestfold Fremskrittsparti. Nå mener han debatten om en ny fastlandsforbindelse blir viktig.

Kittelsen er glad for at dagens bomring forsvinner. Han vil ikke ha en ny bomring rundt Tønsberg for å finansiere bru eller tunnel.

– Vi mener fortsatt at dette skal staten finansiere. Det blir i utgangspunktet en riksvei så staten bør komme inn med midler. I hvert fall før vi begynner å snakke om bompengefinansiering.

Bent Kittelsen

SKEPTISK: Bent Kittelsen er usikker på om det trengs ny fastlandsforbindelse.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Tore Kaurin er sikker på at det ikke blir en ny fastlandsforbindelse uten bompengefinansiering.

Avdelingsdirektøren forteller at planen er at mesteparten bompengene skal brukes på ny fastlandsforbindelsen. Bommer som Statens vegvesen ønsker å sette opp på den nye fastlandsforbindelsen, men også der dagens bommer står. Planen er at bommene kommer opp i 2023.

– Den aller største delen av pengesummene er tenkt brukt til fastlandsforbindelsen. Jeg vil ikke si noe prosenttall nå, men langt over femti prosent vil gå til fastlandsforbindelsen. Det blir den største kostnaden her.

Kittelsen misliker

Bomring Tønsberg

NY BOMRING: Allerede skaper planer om ny bomring i Tønsberg diskusjon.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

– For å være helt ærlig så synes jeg ikke noe om det. Jeg mener at de veiene som vi skal bygge på vår side av broen bør vi finansiere internt i Tønsberg. Enten gjennom egen kommune, fylkeskommune, eller at staten finner bypakkemidler.


Kittelsen mener også at utbyggere kan være villige til å delta i finansiering.

– Hva med innbyggerne i Tønsberg kommune på nøtterøysiden av kanalen, hvis det ikke blir en fastlandsforbindelse?

– Hvis man bedrer veiene på andre siden av broen, der man svinger mot Biltema, får man kanskje benyttet den tunnelen vi har brukt store pengesummer på å bygge.

En helhet

Tore Kaurin

ET FELLESSKAP: Kaurin sier mesteparten av bompengene skal gå til fastlandsforbindelse.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Tore Kaurin sier det er en helhet i planene legger frem for ny fastlandsforbindelse og bomring.

– Det er en bypakke med mange tiltak som skal gjennomføres. Noen bruker sykkel og noen bruker bil, men alle må bidra til fellesskapet. Det er mange tønsbergensere som bor på Nøtterøy som får glede av en ny forbindelse. Grensen går ved Grensegata. Det er ikke bare et Tønsberg- og Nøtterøy kommuneprosjekt, det er mer enn det.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark