Hopp til innhold

Valgreklame av variert kvalitet

PORSGRUNN (NRK): Hvor viktig er en god valgbrosjyre? Det er en viktig arena for å skape et godt førsteinntrykk, mener reklamebyrå. Edison Menlo har evaluert reklamen til fylkespartiene i Telemark.

valgbrosjyrer

STORE FORSKJELLER: Thomas Flogstad og Inge Lillefjære vurderer valgbrosjyrene.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Valglogo

Alle de politiske partiene har det, og bruker det aktivt i valgkampen. Men hvor viktig er det egentlig å ha en god valgbrosjyre?

Diskusjonen går rundt bordet hos reklamebyrået Edison Menlo i Porsgrunn. Thomas Flogstad og Inge Lillefjære står foran et bord dekket med politisk reklame.

– Kamp om å bli husket

Valgbrosjyrene fra de 10 partiene som stiller til fylkestingsvalget i Telemark skal evalueres etter utseende og uttrykk.

– Høyres brosjyre er tydelig. Den har en forside med personer, og den har én side per sak, sier Flogstad.

– Arbeiderpartiet; der savner jeg et tydelig, kortfattet hovedbudskap, sier kollega Lillefjære.

– Og dersom du skal gjennom Fremskrittspartiets brosjyre må du ha god tid; det er langlesing. Og se for et rot på forsiden av brosjyren, legger Flogstad til.

De mener begge to at det er viktig med en god valgbrosjyre.

– Det er stor kamp om å bli husket. I tillegg har partiene kun den ene muligheten til å gi et godt førsteinntrykk, sier kollegene.

– Ikke avgjørende

Magnus Takvam

Politisk kommentator Magnus Takvam.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

Politisk kommentator i NRK Magnus Takvam mener valgbrosjyrene er mindre viktig.

– Det er en liten del av partienes markedsføring. I seg selv er de ikke avgjørende, men de er et ledd i påvirkningsjobben som alle partier prøver å gjøre, sier han.

– Jeg tror det er veldig få som endrer parti fordi de plutselig ser en kjempefin brosjyre, men det er klart at det er viktig for alle som vil ha frem et buskap å være synlig og hele tiden minne folk om at de finnes, legger han til.

Klar vinner

Tilbake hos reklamebyrået i Porsgrunn er Thomas Flogstad og Inge Lillefjære i ferd med å kåre en vinner blant brosjyrene.

– Venstres avis er lettlest og man glir inn i titler og budskap, og så har de et profilprogram i bunnen som fungerer godt, sier reklamekollegene.

Venstre havner på tredjeplass. Andreplassen går til Høyre.

– Deres brosjyre er bra fordi den er brukervennlig. Den er enkel å finne frem i, og det er lett å forstå budskapet, sier Flogstad og Lillefjære.

Førsteplassen er soleklar, mener de.

– Miljøpartiet de grønne. De har en frisk brosjyre med klare og tydelige budskap, avslutter de.