Regjeringen går inn for sammenhengende utbygging av dobbeltspor på strekningen Holm-Holmestrand-Nykirke på Vestfoldbanen.
Med klare forbehold åpnes det for byggestart i sommer og ferdigstillelse i desember 2015, tre år før opprinnelig tenkt, sa en tydelig stolt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) da hun tirsdag møtte pressen for å kommentere revidert budsjett på samferdselssektoren.
En eventuell byggestart i sommer er avhengig av kvalitetssikringen av prosjektet, ifølge statsråden.
Hold trykket
Lars Egeland, finanspolitisk talsmann for regjeringspartiet SV og representant for Vestfold, er overbegeistret over at et samlet trykk fra mange miljøer i fylket nå ser ut til å ha vært kronet med seier. Men det har vært en tung prosess og den er fortsatt ikke avsluttet, påpeker han.
- Jeg er en av politikerne som har pendlet og opplever problemene på kroppen hver dag, og har fått velfortjent kjeft for at politikerne har sviktet. Nå er det svar på tiltale. Men det er viktig at Vestfold holder trykket oppe til siste skinne er lagt, sier Egeland til NTB.
Også opposisjonen er fornøyd, men med klare forbehold. Høyres jernbanepolitiske talsperson, Ingjerd Schou, syns regjeringen er på rett spor, men svikter i distriktspolitikken:
- 14 kilometer skinnegang er en begynnelse, men langt fra nok. Skien, Lillehammer og Halden er vår første prioritet for doble spor, sier Schou til NTB.
Les:
Les også:
14,1 kilometer
Total kostnadsramme for prosjektet er 5,72 milliarder kroner, og i statsbudsjettet for 2010 er det satt av 280 millioner kroner til prosjektet. Departementet vil komme tilbake til saken i forbindelse med budsjettforslaget for 2011 til høsten.
Hele strekningen på 14,1 kilometer vil få en traseføring og en tunnelprofil tilpasset framtidig togtrafikk med fart på opptil 250 kilometer i timen og forbikjøringsspor gjennom Holmestrand stasjon. Vel 12 kilometer vil ligge i tunnel.
Les også:
Større kapasitet
Løsningen med Holmestrand stasjon i fjell vil føre til større kapasitet for togtrafikken. Dessuten frigir denne løsningen areal i Holmestrand sentrum. En sammenhengende utbygging av hele strekningen betyr at prosjektet blir ferdig og kan tas i bruk tre år tidligere enn ved en løsning med utbygging i to etapper, sier Kleppa.
Alternativet etappevis utbygging omfatter bygging av Holm-Holmestrand som første etappe og Holmestrand-Nykirke med Holmestrand stasjon i dagen som andre etappe.