Hopp til innhold

Usikker fremtid for Krossobanen – trenger mangfoldige millioner

Det vil koste bortimot 150 millioner kroner å få Krossobanen i gang igjen. Det sier styrelederen for den populære turistattraksjonen på Rjukan.

RJUKAN 20070724:
Nedre stasjon på Krossobanen i Rjukan, Nord-Europas første taubane for persontr...

HØYT HENGER DE: Det er høyst usikkert når «Blåbæret» igjen kan frakte turister og fastboende til Gvepseborg på toppen av Krossobanen.

Foto: Paul Kleiven / NTB

– Ut fra de tallene vi har nå, er det snakk om kostnader på i underkant av 150 millioner. Det er det siste estimatet vi har fått, sier Karin Rø.

Les også Freder Nord-Europas eldste kabelbane

Krossobanen

Styrelederen for taubanen som ble fredet i 2015 og samme år havnet på UNESCOs verdensarvliste, er usikker på når vognene kan gå som normalt igjen.

Stengt siden i sommer

Taubanen ble bygget av Norsk Hydro i 1928 som en gave til Rjukans befolkning, slik at de kunne komme seg opp i sola på toppen av fjellet i vinterhalvåret.

Karin Rø

Karin Rø er styreleder for Krossobanen.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Tinn kommune eier nå 90 prosent av Krossobanen AS.

– Politikerne har sagt at de ønsker at banen skal gå igjen. Vi må ha en prosess om hvorvidt det er riktig at kommunen skal eie så mye, eller om vi skal ut og finne andre investorer, sier Rø.

Krossobanen ble stengt i sommer fordi Jernbanetilsynet fant avvik, og manglende dokumentasjon på sikkerhetssystemet på banen.

– Nedleggelse høres uvirkelig ut

Styrelederen erkjenner at de ikke lenger har ambisjoner om å åpne for drift igjen i 2026. Nå er målet å gjenåpne i jubileumsåret 2028 – da fyller banen hundre år.

Les også Krossobanen på Rjukan kan bli stengt utover sommeren

Krossobanen

– Er det helt umulig å tenke seg at banen blir nedlagt?

– Det høres veldig uvirkelig ut. Det er så stor vilje til å få åpnet den. Krossobanen betyr veldig mye for mange, sier Rø.

Tinn-ordfører Kathrine Haatvedt (Ap) mener det er vilje i det politiske miljøet i kommunen til å være med å betale for få Krossobanen i drift igjen. Hun håper også at staten kan bidra.

Kathrine Haatvedt på jernbaneskinnene. Farfaren hennes som var ordfører i kommunen var stasjonsmester på Rjukan.

Tinn-ordfører Kathrine Haatvedt (Ap).

Foto: Privat

– Det er mange uavklarte spørsmål rundt kostnadsbildet og hvilke andre steder man eventuelt kan få penger fra, utover kommunen og selskapet selv, sier Haatvedt.

Millionsøknad

Nylig ble det kjent at Krossobanen AS har søkt om 67 millioner kroner fra Riksantikvarens tilskuddsordninger til verdensarvsteder.

Nasjonalt er det søkt om 156,6 millioner kroner fra denne potten, hvor det i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 kun er satt av 56,8 millioner.

Det er derfor svært lite sannsynlig at aktørene i Krossobanen får ønsket sitt oppfylt.