Hopp til innhold

Krossobanen på Rjukan kan bli stengt utover sommeren

Statens jernbanetilsyn mener det ikke er forsvarlig å drive taubanen videre før funnene er kartlagt grundigere. Krossobanen beklager.

Krossobanen

Krossobanen på Rjukan er Nord-Europas største totausbane, og er en populær turistattraksjon.

Foto: Veronica Westhrin / NRK

I dag bestemte Statens jernbanetilsyn å stenge Krossobanen på Rjukan.

Den har ikke en vedlikeholdsstandard som vi finner at er sikkerhetsmessig forsvarlig å drive videre, sier direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen til NRK.

Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens Jernbanetilsyn

Direktør Erik Ø. Reiersøl-Johnsen i Statens jernbanetilsyn.

Foto: STATENS JERNBANETILSYN

Bakgrunnen for tilsynet var bekymringsmeldinger fra ulike hold, som de har vurdert underveis og som er bakgrunnen for at de har gjort et tilsyn nå.

Direktøren sier at de i tillegg har måttet purre på en sikkerhetskritisk prøving av tauene.

– Dette førte til at vi så det som nødvendig med et tilsyn.

Krossobanen er Nord-Europas første totausbane. Banen går fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda.

Krossobanen ble bygget i 1928 som en gave fra Norsk Hydro slik at Rjukan's befolkning kunne ta seg opp i sola i vinterhalvåret.

Totausbanen er i dag en turistattraksjon som er åpen hver dag, hele året, skriver Visit Norway.

Rjukan sett fra Krossobanen

Rjukan sett fra Krossobanen. Bilde er tatt i 2014.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Krossobanen beklager

Direktøren i Statens jernbanetilsyn sier til NRK at det er mange forhold rundt konstruksjonen, som ikke er bekrefta å være sikkerhetsmessig forsvarlig.

– Det bærer preg av slitasje og manglende vedlikehold. Vi er redd for at det skal kunne føre til en alvorlig ulykke.

Jernbanetilsynet hadde tilsyn i går tirsdag, og fikk dokumentasjonen onsdag, som er bakgrunnen for at de konkluderte med å pålegge stans.

– Rapporten som vi har fått i dag har vært kjent for Krossobanen i mange måneder. Det er ikke noe nytt for dem at dette er alvorlige svakheter, sier Reiersøl-Johnsen.

– Vi beklager sterkt at vi har kommet i denne situasjonen, sier styreleder Karin Rø i en pressemelding.

Hun sier det sist høst ble avdekket behov for å reparere opphenget. Men de valgte isteden å kjøpe nytt. Og det tok tid å få tak i det nødvendige spesialproduserte utstyret.

Krossobanen

På litt under fem minutter går banen fra nedre stasjon, Krosso, til den øvre stasjonen, Gvepseborg, som ligger 886 meter over havet.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Kan bli stengt lenge

Styrelederen i Krossobanen beklager flere trinn i prosessen.

– Det er uheldig at vi ikke varslet Statens jernbanetilsyn om dette, og at firmaet som hadde revisjon av vognene, anbefalte å kjøre med redusert kapasitet til det nye løpeverket var produsert og på plass, sier Rø.

Hun understreker at det ikke er noe galt med bæretauet. Likevel frykter hun for at banen kan bli stengt utover sommeren mens utbedringsarbeidet pågår.

– Vi innhenter nå informasjon og ber om en dialog med Jernbanetilsynet om hva som bør utføres av tiltak for å få banen i gang igjen.

Styrelederen sier de som har kjøpt årskort, kan få refundert beløpet.

Omfattende prosess

Direktøren i jernbanetilsynet tror dette er en omfattende prosess.

– Nå må de gå gjennom rapportene de har fått, og sørge for at det utstyret som ikke er dokumentert sikkert enten blir det eller blir byttet ut. Det er deler av bæresystemet som må gjøres noe med, forteller han.

Rapporten er utført av et firma som har stått for mye av vedlikeholdet på Krossobanen. I rapporten peker firmaet på flere urovekkende forhold og forslag til videre tiltak.

Stans er kun et virkemiddel de bruker når det kan være fare for liv og helse.

– Vi har full forståelse for at dette går ut over mer enn Krossobanen selv, men vår jobb er å sikre trygge taubaner for publikum, sier direktøren.

– Når Krossobanen ikke har vist godt nok at publikums sikkerhet er ivaretatt, har vi ikke annet valg enn å stenge banen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Trafikkulykke ved Langangen i Porsgrunn

Trafikkulykke i Porsgrunn – fire kilometer lang kø

Gjerdet i Storebuktveien i Færder stenger for fri ferdsel.

Gjerdet i strandsonen er forsøkt fjernet i flere år: Hytteeier tapte i retten