Hopp til innhold

Turister okkuperer parkeringsplasser for lastebiler

Yrkessjåfører opplever stadig oftere at parkering beregnet for lastebiler brukes av turister. Det kan bli dyrt for sjåførene.

Skilting langs veien.

SKILT: Lastebiler til venstre, turister til høyre, men er skiltet synlig nok på kveldstid?

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Vi tar pauser når vi for å komme innenfor hviletiden. Hvis ikke, kommer vi på kant med loven, sier yrkessjåfør Atle Fjellanger i Bulk Tank Transport.

På kveldstid fylles rasteplassene langs veiene opp av yrkessjåfører som må ha pålagt hviletid.

Atle Fjellanger jobber som yrkessjåfør.

PÅ VEIEN: Atle Fjellanger kjører langturer med lastebil.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Men å parkere der er lettere sagt enn gjort. Ofte er plassene okkupert av turister med campingvogn eller bil.

– Jeg må stå på et sted som er egnet for en stor bil, sier Fjellanger.

Sjåførene risikerer store bøter dersom de må avbryte hviletiden og kjøre videre for å lete etter ledige rasteplasser.

Mange bruker sommeren til tur med campingbil eller vogn, og yrkessjåføren ber turister være obs på skilting.

Tungtransport på rasteplass.

FYLLES OPP: På kveldstid fylles parkeringsfeltene opp. Yrkessjåførene håper turistene ikke bruker disse feltene i sommerferien, men følger skilt til andre parkeringsplasser.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Uerfarne turister

Regionsjef Roy N. Wetterstad i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) regner med mange uerfarne campingturister på veiene i sommer.

Han mener stoppene langs hovedveiene ikke kan ta imot mengden turister.

– Det bør gjøres enkle tiltak som merking og informasjon, sier Wetterstad.

Statens vegvesen sier de er kjent med at kapasiteten på rasteplasser og døgnhvileplasser er en utfordring om sommeren.

– Samtidig vet vi at tungtransporten går ned i ferien. Vi vil vurdere kapasiteten fortløpende. I tillegg ta en helhetsvurdering av situasjonen etter sommeren, sier Stein-Roger Nilsen avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Roy N. Wetterstad er regionsjef i lastebileierforbundet.
Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Hviletid er viktig

Daglig leder Henning Hansen i Bulk Tank Transport sier at sjåførene må ta pause etter 4,5 times kjøring.

– Det er strengt, og kjører man 15–20 minutter ekstra, kan det bety bøter for sjåføren og for transportfirmaet, sier han.

Selv på steder med god skilting ser han feilparkerte biler.

– Tre bobiler i bredden er et problem, og jeg tror problemet vil øke mye i sommer mellom øst og vest i Norge, sier Hansen.

Forstår frustrasjonen

Ole Morten Bråten er selv turist og har god erfaring med å parkere langs veien.

– Jeg har sett flere steder der det står campingvogner på parkeringsplassen til lastebiler, sier han.

Selv kjører han videre og leter etter parkering et annet sted dersom det er fullt. I motsetning til yrkessjåførene har han all verdens tid.

– Jeg finner alltid en ny plass, sier Bråten.

Ole Morten Bråten er turist langs veien.

TURIST: Ole Morten Bråten har full kontroll på hvor det er lov å parkere.

Foto: Lars Tore Bråten / NRK