Hopp til innhold

Tre barn druknet i juni – Redningsselskapet vil nå barn på TikTok

For å nå flest mulig barn med informasjon om sikkerhet rundt bading har Redningsselskapet inntatt TikTok.

Redningsselskapet vil lære ungene badevett.

MØTER BARNA PÅ TIKTOK: Torkel Westby jobber i sommer med å lage videoer om sikkerhet i vannet, rettet mot barn på TikTok.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

Fram til juni i år hadde ingen barn druknet i Norge, men i juni omkom tre gutter på seks, 14 og 18 år i baderelaterte drukningsulykker. I tillegg druknet også en kvinne og en mann i tidlig i 20-årene under bading.

De fleste drukningsulykkene som involverer barn og unge skjer ved bading.

Redningsselskapet har derfor satset på å lære barn vannglede, badevett og ikke minst sikkerhet på TikTok. Det er pakket inn på en måte at barn og unge gidder å se på.

– Noe vi mener er helt nødvendig for å jobbe mot nullvisjonen vår om at ingen skal drukne, sier Ludwig Gjendemsjø, prosjektleder for TikTok i Redningsselskapet.

Har lært av humorvideoene

Det virker ifølge barna NRK møtte i Horten. Luca Noteng Dahl sier at han blant annet har lært hvordan han skal feste redningsvesten av Redningsselskapet.

– Jeg synes de har bra humor til å være Redningsselskapet.

– Du hadde ikke helt forventet det?

– Nei, egentlig ikke, ler Dahl.

Liker humorvideoene til Redningsselskapet.

Luca Noteng Dahl liker videoene til Redningsselskapet.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK

Når barn på TikTok

18 år gamle Torkel Westby og 19 år gamle Max Dahl Svendsen har tatt over Redningsselskapets konto på TikTok i sommer.

– Det er viktig for oss å vise at sikkerhet ikke er et hinder for å ha det gøy i vannet, sier Max.

Flere enn 300 stykker søkte på sommerjobben som går ut på å lage TikTok-videoer med humor og mening. Alle søknadsvideoene fikk over 800.000 visninger. Valget falt til slutt på Torkel og Max fordi de turte å by på seg selv, er selvgående og kreative.

– Det vanskeligste er å komme på ideen. Etter det så prøver vi å komme på en morsom måte å få frem budskapet, sier Max.

Under kan du se noen av de videoene Torkel og Max har laget de siste ukene:

HUMOR OG ALVOR: Guttene lager videoer med viktige budskap, men med humor.

Over all forventning

Redningsselskapet har vært rundt og snakket med unge på sjøleirer og lignende arrangementer rundt om i Norge. TikTok gir dem en mulighet til å nå mange flere.

Fra 2017 til ut 2019 har 14 barn mellom 0 og 18 år omkommet i drukningsulykker.

Ifølge Redningsselskapet er 65 prosent av barn og unge på TikTok i dag og plattformen vokser dag for dag. Dette prosjektet handler om å bruke unge mennesker for å snakke med andre unge på en måte vi ikke har gjort før, forteller Gjendemsjø.

Responsen på videoene de har lagt ut hittil er over all forventning. Redningsselskapet har fått over 11 000 følgere, og den mest sette videoen har 328.000 visninger.

– Dette synes vi er veldig gøy å se, sier Gjendemsjø.

Max og Torkel lager TikTok-videoer for Redningsselskapet.

TATT OVER: Torkel og Max har tatt over kontoen til Redningsselskapet for å lære barna om sikkerhet.

Foto: John-Andre Samuelsen / NRK