To flasker konjakk og et smell

Bård Hoksrud dro av salven og dermed ble den tolv kilometer lange tunnelen virkelighet.

Bård Hoksrud dro av salven og dermed ble den tolv kilometer lange tunnelen virkelighet.

I dag klokken 16.00 kom det siste gjennomslaget i jernbanetunnelen i

Smell2

I dag klokken 16.00 kom det siste gjennomslaget i jernbanetunnelen i Holmestrand.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

Holmestrand. Det var Bård Hoksrud som fikk æren av å dra av salven.

– Det var veldig gøy. Du kjente det var mye krefter i sving med det drønnet og smellet, sa Hoksrud.

Tradisjonen tro ble røysa døpt med konjakk, men denne gangen ble den døpt to ganger.

Først med «Braastad» konjakk, men da det ble oppdaget en flaske «Bache-Gabrielsen» konjakk i tunnelen måtte den døpes igjen med lokale edle dråper.

Døper

Morten Klokkersveen som er prosjektleder for Holm-Nykirkeprosjektet i Jernbaneverket døpte røysa.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Dette er en gledens dag for alle som er opptatt av jernbane. Dette er en milepæl. Nå har man altså bygd en tolv kilometer lang tunnel, sa Hoksrud før han dro av salven.

Tunnelen som skal gå fra Holm i Sande til Nykirke i Horten har siden oppstarten av arbeidet i juli 2013 hatt mange gjennomslag. I dag kom det siste og prosjektet går dermed inn i en ny fase.

LES OGSÅ:

23.000 betongelementer skal på plass

Jernbanetunnelen

Torsdag ettermiddag kom det siste gjennomslaget i Jernbanetunnelen

Foto: Anne Mette Storvik/Jernbaneverket / Foto

Den dobbeltsporede jernbanetunnelen forbi Holmestrand fikk i forrige uke navnet Holmestrandsporten. Det første toget skal gå gjennom tunnelen høsten 2016.

Nå skal fundamentet for jernbanesvillene legges, og betongarbeidene begynner.

Ferdig høsten 2016

Ved førstkommende årsskifte skal betongelementene i stasjonshallen ha kommet på plass. Totalt skal rundt 150.000 lastebillass ut av fjellet før innredningen av stasjonshallen og inngangene kan begynne.

Prosjektet Holm-Nykirke ferdigstilles først høsten 2016.

Skiftet i jernbanetunnelen

Skiftet i jernbanetunnelen jubler over det siste gjennomslaget.

Foto: Anne Mette Storvik/Jernbaneverket / foto