Tidligere i uka kom nyheten om at de private flyplassene Torp og Rygge har klaget på kostnadene til Avinor, som i dag står for flysikringskontrollen.
Nå åpner regjeringen for å konkurranseutsette luftsikringsarbeidet i Norge, skriver Dagens Næringsliv.
– Jeg tror alle er enig i at kostnadene må ned. Det har vi også kommunisert tydelig overfor Avinor. Vi opplever også at Avinor erkjenner dette, sier statssekretær John Ragnar Aarseth (H) i Samferdselsdepartementet, til avisa.
Les også: - Vi har ikke råd til Avinors krav
Les også: Torp vil gi Avinor konkurranse
Ønsker full anbudsprosess
Lufthavnsjef ved Torp, Gisle Skansen, ønsker full anbudsprosess.
Foto: Ola Walberg / NRKEn privat aktør har redusert kostnadene i Sverige med 30 prosent. Regjeringen mener statlige Avinor driver for dyrt.
Lufthavnsjef ved Torp, Gisle Skansen, sier de ønsker en full anbudsprosess der også Avinor kan bidra, men at kostnadsnivået til Avinor utelukker dem fra å vinne.
Det svenske Luftfartsverket betegner det norske markedet som kjempespennende etter at Markedsdirektør Maria Wall Petrini har vært på Torp for å tilby tårntjenester.
Ser utenfor landegrensene
LFV, som eies av den svenske stat, kan være en mulig konkurrent til Avinor. Da selskapet fikk konkurranse på hjemmebane, valgte det å se utenfor landegrensene for selv å gå i konkurranse med andre.
Også det privateide Aviation Capacity Recourses AB (ACR), som fra neste år har ansvaret for tolv flyplasstårn i Sverige, sier de har fulgt Norge med stor interesse de siste årene.
– Vår plan er at vi skal inn i Norge straks markedet blir deregulert, sier direktør Wilhelm Wolhart.