Kirken er 800 år gammel og ligger godt synlig og kloss inntil E 134, en av hovedveiene i Telemark. Den er Norges største og noen mener den er som en katedral i tre. Likevel er det få som besøker kirken.
– I sommersesongen i fjor hadde vi et besøkstall på 16 000 og det er for dårlig, forteller Jan-Anders Dam-Nielsen. Han er styreleder for Reiselivet i Heddal.
Penger er på plass
Så å si vegg i vegg med kirken ligger Heddal Bygdetun. Et friluftsmuseum med gamle bygninger og muligheter for å slå seg ned med matpakka. Likevel trekker altså ikke disse severdighetene nok turister.
– Det har vært en lang prosess med å skaffe penger, men nå er de på plass. Med hjelp fra Notodden kommune, Telemark fylkeskommune og flere andre har vi nå ansatt en områdeutvikler som starter arbeidet sitt 1. oktober, forteller Dam-Nielsen.
Karen Voldsund gleder seg til jobben, og mener at man må satse på flere hester.
– Jeg tenker litt todelt. Vi må få flere turister til å stoppe, men vi må heller ikke glemme de som bor i området. For å greie det er markedsføring et viktig verktøy. At det dreier seg om Norges største stavkirke er jo heller ingen ulempe, sier hun.
Se også:
Vil skape opplevelser
Målet er å skape mer opplevelse både i form av konserter, opptredener og folk som kan fortelle historier fra området, både de verdslige som hører til museet og de mer religiøse som hører til kirken. Med flere aktiviteter på plass kan de også ha kafedrift større deler av året.
– Det er viktig og det langsiktige målet er å doble antall besøkende, sier Jan-Anders Dam-Nielsen.
Nå har Karen Voldsund tre år på seg. Pengene som er gitt rekker nemlig til den halve stillingen frem til 2015.