Pasientombudet i Vestfold, Anne-Birgitte Andersen, er misfornøyd med ventetiden for å få svar på pasienters skriftelige klager.
Sykehuset har i løpet av de siste halvåret blitt stadig dårligere til å svare på pasientklager, mener Andersen.
Hun viser oppgitt frem en bunke av klager som hun fremdeles ikke har fått svar på.
Pasienter som klager må vente lenge.
Ombudet mener at et klagebrev bør bli besvart innen tre uker.
Fikk skryt i 2003
I 2003 skrøt Andersen av Sykehuset i Vestfold fordi de hadde gode rutiner på klagebehandling.
Men nå er det ikke mye skryt å få fra det irriterte pasientombudet.
Et av de verste eksemplene er en klage datert 14 april.
Fem måneder og tre purringer senere har verken pasient eller ombud motatt noe svar fra sykehuset.
Ironisk
- Jeg synes det er ironisk når pasienter kanskje klager på at de har fått for dårlig informasjon eller kanskje ikke ikke har blitt hørt, også får de ikke engang svar på den henvendelsen de retter til sykehuset, sier Andersen.
Det er to hovedkategorier av klager som pasientombudet videreformidler til Sykehuset i Vestfold.
Den første kategorien er dem som føler at de har fått for dårlig informasjon.
Den andre kategorien er dem som ikke blir innkalt på kontroller og fulgt opp som avtalt, og som derfor føler seg glemt av sykehuset.
Andersen forteller at den særlig siste gruppen blir svært oppgitt over at de ikke får svar på sin klage.
Legger seg flat
Fungerende direktør ved Sykehuset i Vestfold, Johnny Thorsen, legger seg flat for pasientombudets kritikk.
Ifølge Thorsen er det den siste tids nedbemmaning på sykehuset som har ført til at rutinene rundt klagebehandling har sviktet.
Han mener at ledelsen har undervurdert arbeidsmengden rundt klagebrev, og lover at sykehuset skal ta fatt i saken allerede denne uken.