Hopp til innhold

Her går over seks milliarder i lufta

Onsdag fyrte samferdselsministeren av salven som markerte byggestarten for dobbeltsporet jernbane mellom Porsgrunn og Larvik.

I dag startet byggingen av den nye Eidangerparsellen mellom Vestfold og Telemark.

En salve til over seks milliarder

Med en skytebas ved siden, fikk samferdselsminister Marit Arnstad æren av å fyre av den første salven på anlegget i Porsgrunn.

Strekningen mellom Porsgrunn og Larvik er det hittil største utbyggingsprosjektet som settes i gang i forbindelse med moderniseringsarbeidet som pågår på Vestfoldbanen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Marit Arnstad

Samferdelsminister Marit Arnstad sier igangsettelsen av arbeidet forplikter, men kan ikke forskuttere hvor stor plass Vestfoldbanen får i Nasjonal transportplan til våren.

Foto: Haakon Wærstad / NRK

– Igangsetting forplikter

– Det var spennende og artig å få markere åpningen av dette arbeidet. Jeg tror at dette er et anlegg som kommer til å bli positivt på veldig mange måter. Det kommer til å forkorte reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik betydelig. Så kommer det til å binde to fylker tettere sammen, og bli en viktig del av Inter City-satsingen, sier Arnstad.

Arnstad sier at igangsettingen av arbeidet forplikter, men kan ikke nå avsløre hvilken plass Vestfoldbanen får i Nasjonal transportplan til våren.

– Jeg skal ikke forskuttere det, men det er klart at transportplanen særlig vil ta for seg utvikling av jernbanetilbudet rundt og ut fra de store byene, og mellom de store byene langs Oslofjorden på begge sider. Det er en av de viktige tingene vi drøfter nå i Nasjonal transportplan. Både hvor omfattende satsingen skal være, og også hvor man skal starte. Vi har allerede startet med denne parsellen og også med betydelige investeringen på Vestfoldbanen, og litt på Østfoldbanen, sier Arnstad.

– Mulighet for å tenke videre

– Hva med sammenkoblingen med Sørlandsbanen?

– I litt lenger perspektiv så ser du også det at dette gir en mulighet for å tenke videre når det gjelder forholdet mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, sier Arnstad.

Det nye dobbeltsporet skal stå ferdig sommeren 2018. Det nye sporet dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 kilometer i timen og har en kostnadsramme på 6,1 milliarder.

– Jeg er trygg på at dette prosjektet bør stå klart i 2018 i tråd med de planene som er fremlagt, sier Arnstad.

– Starten på en utvikling

Terje Riis Johansen

– Dette er en stor dag for Telemark, sier fylkesordfører Terje Riis-Johansen.

Foto: Haakon Wærstad / NRK

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen hadde tatt på seg ordførerkjedet i anledning dagen, og legger ikke skjul på sin begeistring om at byggingen av strekningen mellom Porsgrunn og Larvik er i gang.

– Telemark blir et mer sentralt fylke når Eidangerparsellen kommer på plass. Allerede nå vil enkeltpersoner og familier vurdere Telemark som mer attraktivt, for Telemark vil være lettere tilgjengelig. Det blir lettere å bo i fylket og jobbe andre steder, sier Riis-Johansen.

Han tror også det blir mer attraktivt å legge næringsvirksomhet i fylket.

– Det blir antagelig flere næringsetableringer i Telemark, og det blir et mer høyskole og universitetsmiljø. Jeg er helt sikker på at dette er en start på en utvikling i fylket som er mer positiv enn det vi har sett de siste årene, sier Riis-Johansen.

– I kveld blir det sjampanje

Tone Skau Jonassen

Tone Skau Jonassen fra Jernbanegruppa.

Foto: Haakon Wærstad / NRK

– Dette er en fantastisk dag. Nå smeller det, og vi går i gang med Eidangerparsellen. Vi får nå et bra jernbanetilbud til Grenland, pluss at vi får gode muligheter til å koble oss på Sørlandsbanen, sier Tone Skau Jonassen.

Hun er aktiv i den tverrpolitiske Jernbanegruppa som har jobbet i årevis for å øke togtilbudet i Telemark

– Nå er det jubel og i kveld blir det sjampanje, sier Jonassen.