I over hundre år har Farrisfabrikken i Larvik vært i produksjon.
I disse dager skjer det nye ting i fabrikklokalene.
Det står stabla bokser i åtte til ti meters høyde. Snart skal disse ut i butikkene.
– Vi har bygd en ny linje delvis inne på lageret vårt, og satt inn utstyr og maskiner, forteller fabrikksjefen i Larvik, Geir Bjørshol.
Investeringen på 60 millioner er gjort for å også kunne produsere drikke på boks, og ikke bare på flaske.
– Betyr det flere arbeidsplasser?
– Kanskje på sikt. Vi må jo se hvordan dette her slår ut.
Den nåværende produksjonen er ikke nok til å øke bemanningen. Men hvis produksjonen øker, ser de ikke bort fra at de har behov for ytterligere skift enn det de har i dag.
– Definitivt trygger det jo fremtiden for de arbeidsplassene, med å få flere bein å stå på, sier fabrikksjefen.
Ser en stor etterspørsel
Ifølge markedssjef Juliane Øyslebø ser det ut til at forbrukerne gjerne drikker brusen sin fra boks.
Den samme trenden går også igjen i andre nordiske markeder, ifølge merkesjefen.
I fjor solgte Ringnes 36,5 millioner liter brus på boks. Det er en økning i volum på 77 prosent mot året før.
– Det er viktig at vi henger med i tiden og tilbyr det som forbruker ønsker.
Men for forbrukerne vil drikke på boks koste litt mer per liter.
I tillegg er det miljøaspektet, for både aluminum og pet er formater som er godt egnet til å resirkuleres, forteller Øyslebø.