Regjeringa vil sette av 2,9 milliarder kroner til vei E134 mellom Kongsberg og Notodden, men den er ikke prioritert de første seks åra.
Det kommer fram i Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036 som ble lagt fram i dag.
Til tross for at veien er en del av nasjonal hovedvei mellom øst og vest, har veien lav standard.
Det står i reguleringsplanen av veien fra 2021.
Målet med ny vei over Meheia fra Saggrenda til området Elgsjø er å øke trafikksikkerheten og redusere reisetiden.
Generelt skuffa
Karoline Roheim Aarvold er representant for Høyre i hovedutvalg for samferdsel i Telemark fylkeskommune.
– Jeg er generelt skuffa. Dette er nedslående nyheter, sier hun etter å ha lest gjennom regjeringas forslag til samferdsel i Telemark.
Hun sier det er enormt etterslep når det gjelder vedlikehold på fylkesveiene, og hun hadde derfor ønsket seg mer penger til nettopp dette.
– Telemark er nedprioritert. Det er skuffende at fylkesveiene ikke blir bedre her. Det er jo her de fleste dødsulykker skjer, legger Aarvold til.
Fornøyd, men utålmodig
Anne-Nora Oma Dahle (Sp) skulle også ønske Telemark fikk mer penger til samferdsel.
Hun er leder for hovedutvalg for samferdsel i Telemark fylkeskommune.
Samtidig er hun fornøyd med at E134 skal bygges ut i løpet av perioden.
– At flere strekninger på E134 er prioritert er bra for Telemark. De som driver med næringstrafikk vil ha veldig glede av det, sier hun.
Utover i planperioden vil det også være aktuelt å invitere Grenland til forhandlinger om byvekstavtaler.
I byvekstavtalene skal det legges til rette for økt lokal handlefrihet, mer oversiktlig finansiering, mer målstyring og effektiv ressursbruk.
– Jeg er fornøyd og utålmodig. Jeg skulle gjerne hatt litt mer når det gjelder jernbanesatsinga.
Jernbaneutbygging sør for Tønsberg er nemlig ikke en del av planene i NTP.