Hopp til innhold

NSB modererer Løvaas

NSB mener stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas (H) bommer når han anslår hvor mye tid pendlerne sparer med de nye ekspressavgangene. Løvaas holder på sitt.

Tog

Det er delte meninger om hvor mye tid som kan bli spart inn med de nye ekspresstogene som kjører fra Vestfold til Oslo.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Vi er ikke trygge på at tidene vil bli så bra som han sier, og ønsker ikke å presentere dette som en julegave, forteller presseansvarlig i NSB, Håkon Myhre.

I går skrev Sandefjords Blad i et intervju med Høyres stortingsrepresentant, Kårstein Eidem Løvaas, at de nye ekspressavgangene fra Vestfold til Oslo vil spare deg som pendler opp til 30 minutter. Dette er ikke korrekt, mener Myhre.

15 minutter – ikke 30

– Ta for eksempel Sandefjord - Oslo, der vil vi kunne spare åtte minutter i forhold til dagens ruteplan med det nye dobbeltsporet. Og når vi legger til ekspressavgangene kan vi spare syv minutter til. Da er vi oppe i 15 minutter, sier Myhre.

Løvaas sier han hele tiden har hevdet at NSB sparer mer enn 20 minutter på strekningen. Han legger til at det er Sandefjords Blad som selv har regnet seg fram til en besparelse på 30 minutter. Journalist i Sandefjords Blad, Øystein Sørumshagen, forklarer at dette var et enkelt regnestykke tatt ut ifra dagens rutetider, og det var derfor de endte opp på 30 minutter.

Likevel står Høyres stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas på sitt, og mener togene kan spare mer enn hva NSB sier.

– Jeg anslår at vi kan spare i hvert fall 20 minutter fra Sandefjord, og kanskje litt mer, sier Eidem Løvaas.

Endelig svar

Den 23. september vil det endelige svaret bli gitt ut på høring, der minuttene på innsparing vil stå svart på hvitt. Men det viktigste er at alle tog vil ta kortere tid, poengterer Myhre.

– Når det gjelder Vestfoldbanen, er det lagt inn i samarbeid med departementet at vi ønsker å få til kortere reisetid. Dette er fordi Holm - Nykirke har blitt dobbeltspor, og da vil vi spare tid på alle avganger som går om morgenen og om ettermiddagen, avslutter Myhre.