Hopp til innhold

Nå kommer pengene til E18 i Bamble

– Regjeringen sørger nå for at den tvilen som har vært rundt oppstart av utbygging av E18 gjennom Bamble, blir ryddet av veien, sier Bård Hoksrud (Frp).

Jon Pieter Flølo, Bård Hoksrud, Kjell Inge Davik

Jon Pieter Flølo, Bård Hoksrud og Kjell Inge Davik kunne i dag fortelle om pengene som nå er fordelt til bygging av ny E18 gjennom Bamble i Telemark.

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

Bompengeselskapet får anledning til å låne inntil 170 millioner kroner, og på toppen av det kommer staten med 50 millioner kroner.

– Har ryddet vekk hindre

– Dette foreslås i revidert nasjonalbudsjett, som kommer om kort tid, sier Bård Hoksrud (Frp), som er statssekretær i samferdselsdepartementet.

Dermed har regjeringen ryddet vekk de siste hindrene for oppstarten av nye E18 gjennom Bamble, med byggestart høsten 2015 eller våren 2016.

– Det handler nå om å ta tak i dette, og ta tak i trafikksikkerheten og få en skikkelig god vei. Det vil også gjøre at kødannelsene som vi i mange, mange somre har opplevd gjennom Bamble, blir endelig en saga blott, sier Hoksrud, som selv kommer fra Bamble.

E18 gjennom Bamble kommune blir nærmere 2,5 milliarder kroner dyrere enn planlagt, og vil få en prislapp på nærmere 5 milliarder kroner.

Har ventet og ventet

Ordføreren i Bamble, Jon Pieter Flølo, er nå svært glad for at man kan komme i gang med utbyggingen.

– Vi har levd i et lite vakuum det siste året, mens vi har ventet på videre finansiering. Men nå er det på plass, og kan ha full fremdrift.

– Vi håper at vi kan komme i gang i slutten av neste år, men vi må også være fornøyde dersom byggingen kommer i gang i begynnelsen av 2016, sier Flølo.

Håper på tidlig spadetak

Det er fortsatt ikke avklart om det blir 20 eller 23 meters veibredde. Regjeringen legger også opp til en fartsgrense på 110 km/t på denne strekningen.

Og kanskje kan regionveisjef Kjell Inge Davik i Vegvesenet fortelle når det første spadetaket blir tatt?

– Dette er en avklaring vi har ventet på, og som endelig har kommet. Det betyr at vi nå kommer til å forsere alle de prosessene vi kan forsere for å få en byggestart tidlig i 2016 - eller kanskje tidligere, sier Davik.