Skoppum stasjon tirsdag: Lokalpolitikere fra ymse partier hadde møtt frem med bannere og ropert. Budskapet var ikke til å misforstå.
«Skandaløs ressursbruk» og «Et godt togtilbud for alle», var blant parolene som blafret i ettermiddagssola.
– Når vi ikke blir hørt i vanlige, demokratiske kanaler, må vi gå til mer drastiske skritt.
Det sa Høyre-politiker Lars Erik Mehlen, som fnyser av Jernbanedirektoratets påstand om at togtilbudet styrkes.
– Vi får dårligere tog, færre avganger og ingen direkteforbindelse til Torp eller Gardermoen. Hvordan man kan kalle det bedre, det forstår ikke vi. Vi må i hvert fall få beholde de samme togsettene som i dag, så pendlere kan jobbe.
Mange lokalpolitikere hadde møtt frem med bannere.
Foto: Robert Hansen / NRKRaser mot Jernbanedirektoratet
På forhånd var det knyttet betydelige forventninger til Lars Lønberg Henriksens egenannonsering om å lenke seg fast til skinnegangen.
MDG-politikeren raser mot Jernbanedirektoratet som har bestemt at Intercity-togene fra Sandefjord og Tønsberg kjører rett forbi stasjonene i Horten, Holmestrand og Sande.
Passasjerer på disse stasjonene mister med andre ord muligheten til å gå om bord på direktetog til flyplassene Torp og Oslo lufthavn. Endringen vil tre i kraft mot slutten av 2025.
Det er det som har fått Henriksen til å reise bust og gå et skritt lenger enn bare å rasle med lenkene.
Ifølge Lars Lønberg Henriksen (t.v) ble det avholdt mange gode appeller.
Foto: Robert Hansen / NRK– Sikkerhetsmessig vurdering
Det som var planlagt som et stunt i reneste Tom Cruise-stil, fremsto imidlertid mer som en episode av Lokomotivet Thomas og vennene hans.
I stedet for å ta seg ned på selve skinnegangen, lenket Henriksen seg fast til noen avkappede, rustne jernbaneskinner, som var plassert på et par europaller.
Lars Lønberg Henriksen lenket seg fast.
Foto: Robert Hansen / NRK– Det var en vurdering som ble tatt, blant annet med tanke på sikkerheten, sier Henriksen.
– Så du fikk ikke lov av Jernbanedirektoratet å legge deg på skinnene?
– Jeg fikk signaler om at de aldri kom til å tillate det. Da hadde det fort endt med at alt ble stoppet. Det var da bedre å gjennomføre det på denne måten enn at det ikke ble noe i det hele tatt.
Fire tog i timen
Jernbanedirektoratet viser på sin side til at togtilbudet blir styrket gjennom flere togavganger mellom Horten og Oslo.
Antall avganger skal utvides fra to i timen i rushtiden, til to avganger i timen hele driftsdøgnet.
– Utbyggingen av Intercity på Vestfoldbanen er en del av hele Intercity-utbyggingen på Østlandet. På Vestfoldbanen er målet fire tog i timen til Tønsberg og med en reisetid på om lag én time fra Oslo, sa jernbanedirektør Knut Sletta til TV 2 mandag denne uka.
Direktør Knut Sletta i Jernbanedirektoratet mener togtilbudet blir styrket.
Foto: Jon P Petrusson / NRK / Jon PetrussonHan begrunner prioriteringen av hvilke stasjoner Intercity-togene skal stoppe ved, med befolkningsfordelingen i Vestfold.
– Vi ser på reisemønsteret der at det er nærmere 80 prosent av de reisende som går på toget fra Tønsberg og sørover. Det er bakgrunnen for vårt forslag om å ha et differensiert stoppmønster, sa jernbanedirektøren til TV2.