I løpet av våren gjennomfører Mattilsynet en tilsynskampanje for villedende merking av matvarer. Bakgrunnen er blant annet høstens oppmerksomhet på matvarer som kan lure forbrukeren.
Les også:
Stig Atle Vange, distriktssjef i Mattilsynet i Vestfold, tok en titt i kjøleskapet i NRK sine kontorer i Vestfold.
– Dette ser ut som et typisk kjøleskap på en arbeidsplass, sier Vange i det han åpner døra. Her finnes det meste av pålegg.
– I vår kampanje kommer vi spesielt til å se på kjøttpålegg, fiskepålegg, juicer og nektarer og brødvarer. Vi skal se på dette med villedende merking, er matvarene det de gir seg ut for å være er det vi skal finne ut av, sier Vange.
På spørsmål om det er mye villedende merking av matvarer i norske butikkhyller svarer Vange at det er for tidlig å si noe om.
Resultatene av den pågående kampanjen blir oppsummert i en rapporten i midten av mai.