Han er litt ekstra blid i dag, Petter Aasen. For rektoren ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold kan vise til gode tall etter at listene fra samordna opptak ble offentliggjort i dag.
4351 søkere har studieretninger ved skolen hans som førstevalg, og fagområdene som øker mest er lærerutdanningene og ulike helsefag.
Rektor ved HBV, Petter Aasen, ønsker seg flere studieplasser til sykepleierutdanningene.
Foto: Kristine Masdal Aadne / NRKFlere vil til HBV
Stadig flere vil til lærerutdanningene for grunnskolene og barnehagelærerutdanningen som tilbys hos HBV. Særlig fornøyd er Aasen med at mange vil bli barnehagelærere.
For mens antallet søkere til denne utdanningen øker ved hans skole, går tallet ned ellers i landet.
Aasen trekker også frem at helsefagutdanningene er populære fag hos dem.
– Vi er en høyere utdanningsinstitusjon som satser på profesjonsutdanningene innen helse, lærer og teknologi, og jeg synes det er godt å se at dette er utdanninger unge mennesker søker seg til.
Les også:
Ser på samfunnsbehovene
Rektoren mener de gode søkertallene viser at ungdommen følger med på hvilket behov samfunnet og arbeidslivet har i dag.
Han sier det er positivt at de gjør valg i samsvar med yrker hvor det trengs arbeidskraft.
Samtidig er han klar på at antallet søkere til ingeniørstudiene går litt ned, men velger å se positivt også på det. Han sier søkelyset som særlig er satt på problemer i petroleumsindustrien har mye å si for søkertallene.
Aasen mener utfordringene i industrisektoren ganske sikkert vil forsvinne, og at behovet for ingeniører vil være der også fremover.
Les også:
Flere studieplasser
Til sykepleierutdanningene er det godt med søkere år etter år.
Rektoren viser til at det samtidig vil bli et skrikende behov innenfor disse yrkene i årene fremover, og skulle gjerne sett at det kom flere studieplasser innen dette fagområdet.
– Vi har mange søker, og det er på langt nær alle som kommer inn. Her trenger vi flere studieplasser og at ulike myndigheter snakker sammen slik at vi også får flere praksisplasser, sier Aasen.