SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Hans Kristian Hogsnes er utålmodig, og vil gjerne ha Offentlig privat samarbeid.
Regjeringen har tidligere åpnet for å bygge ut jernbane ved å låne penger. Optimismen er derfor stor blant de som arbeider for en slik løsning.
Offentlig privat samarbeid, OPS, innebærer at Vestfold og Telemark stiller seg bak et firma som lånefinansierer utbyggingen. Firmaet skal ta seg av vedlikeholdet de første 25 årene og Staten skal nedbetale selskapets lån. Etter en avtalt periode skal jernbanen overtas av Staten.
- Passer godt for Vestfold
- Dette er en form for finansiering som passer meget godt for Vestfoldbanen, sier stortingspolitiker Hans Kristian Hogsnes. Han vil ikke forskuttere at regjeringen og Stortinget vil stemme for en slik løsning, men han er optimistisk.
Ifølge beregninger gjort av Petter Ellefsen er dette god samfunnsøkonomi. Han er spesialrådgiver for Vekst i Grenland. Lånet skal tas opp av et selskap eid av blant annet fylkeskommunene Vestfold og Telemark.
Staten skal betale lånet. Det vil si at rundt 900 millioner kroner hvert år i 25 år framover for å dekke investeringskostnadene på omlag 10,8 milliarder puss renteutgiftene.
Mener staten vil tjene på utbyggingen
I dag bruker Staten mye penger på vedlikehold av banen. I tillegg subsidierer Staten alle billetter som selges på Vestfoldbanen.
Ellefsen mener en bedre jernbane gir flere reisende, og at det da også vil være flere å fordele utgiftene på. Da vil også biltrafikken i så fall gå noe tilbake. Dette gjør at Ellefsen mener at Staten vil tjene på å bygge ut Vestfoldbanen.
Han tror investeringene tidligst blir tatt inn i Statsbudsjettet i 2005, og at byggeprosessen kan starte i 2006.