– Hun smiler, sier tiåringene i kor når instruktøren spør hvordan baby Helene reagerer på at de synger for henne.
Gjennom å være sammen med den lille babyen skal elevene lære mer om empati og følelser.
Babybesøket er en del av programmet Roots of Empathy. Det skal lære barneskoleelevene å utvikle empati, som igjen skal hindre mobbing.
Prosjektet har fått internasjonal oppmerksomhet, blant annet i BBC.
Først i Norden
– Prosjektet har hatt god effekt i flere andre land, og vi regner med å se den samme effekten her i Norge, sier prosjektleder og ledende jordmor i Notodden, Åshild Bergstøl.
Som en del av folkehelsearbeidet i kommunen, har Notodden fått 3,2 millioner kroner i støtte for å innføre prosjektet i alle kommunens skoler.
Prosjektet gjennomføres i dag i 13 land, inkludert England, Skottland og Nederland.
Notodden kommune er først ut i Norden.
Studier fra Universitetet i Glasgow viser at metoden reduserer mobbing og aggressivitet blant barna.
Bedre klassemiljø
Lille Helenes besøk i klasserommet er det første av mange. En gang i måneden skal babyen, sammen med mamma eller pappa og en kursinstruktør, tilbringe tid sammen med fjerdeklassingene. Gjennom besøkene lærer elevene å lese kroppsspråk og følelser gjennom å samhandle med og observere spedbarnet.
– Når vi er sammen med babyer kan vi lære å være snille mot andre, og forstå bedre hva de føler, sier Divora Kiflom (10).
Kursleder Brenda McCormac har kommet hele veien fra Canada for å være med på det første møtet mellom tiåringene og spedbarnet på Notodden. I Canada har programmet blitt gjennomført i rundt 20 år.
– Det er når barn eller voksne ikke forstår andre menneskers følelser og reaksjoner, at de sårer andre, sier McCormac.
Stolt av å gå foran
Ordfører på Notodden, Gry Fuglestveit, synes det er gledelig at Notodden er først i Norden med prosjektet.
– Dette er et spennende og nyskapende prosjekt, og jeg er stolt av at vi har medarbeidere i kommunen som finner og henter inn slike prosjekter.
– Men er det ikke vanskelig å måle effekten av et slikt prosjekt?
– De ansatte i helse- og skolesektoren kjenner elevene og følger dem opp over tid, og det er god kursing og god oppfølging. I andre land har de målt gode resultater, og jeg har god tro på at det også vil være tilfelle på Notodden, sier Fuglestveit.