Hopp til innhold

Ønsker mer videreutdanning av lærere

Lederen i Utdanningsforbundet i Vestfold, Petter Andersen, hadde håpet at resultatene fra årets PISA-undersøkelse var bedre.

Petter Andersen.

Petter Andersen, lederen i Utdanningsforbundet i Vestfold, sier PISA-undersøkelsen har stor betydning for skolepolitikken.

Foto: Hege Therese Holtung / NRK

OECDs nye PISA-undersøkelse viser at norske elevers prestasjoner i matematikk har gått ned siden forrige undersøkelse i 2009.

I naturfag er det også en negativ endring, mens resultatene i lesing holder seg stabile.

Andersen mener det å videreutdanne lærere er viktig for å gjøre norske elever bedre i mattematikk og naturfag.

– Utdanningsforbundet er positive til satsingen på å videreutdanne lærere, og vi ser at den nye regjeringen ønsker å fokusere på realfagene. Dessverre er det mange kommuner som ikke har fulgt opp denne videreutdanningsstrategien, sier han og fortsetter:

– Vi håper at denne undersøkelsen kan være et dytt til disse kommunene, slik at de setter i gang ordentlig videreutdanning av lærere.

Mindre bråk og uro

I Norge deltar 4 700 elever fra 196 skoler i PISA-undersøkelsen. Norge har deltatt hvert tredje år siden år 2000.

Andersen understreker at det er viktig å ikke glemme det positive fra undersøkelsen. Norske elever rapporterer nemlig om mindre bråk og uro enn før.

– Tidligere undersøkelser har lagt vekt på mye bråk og uro i norsk skole. Der viser undersøkelsen en klar tendens på at det har blitt mindre av det. Så har vi også et skolesystem som er med på å utjevne sosiale ulikheter, samt at sosial bakgrunn betyr lite for skoleresultater i Norge. Det syns jeg er positivt, sier han til NRK.no.

Les også:

- Vi har et realfagproblem

Se hva utdanningsminister Thorbjørn Røe Isaksen (H) syns om resultatene