OECDs nye PISA-undersøkelse viser at norske elevers prestasjoner i matematikk har gått ned siden forrige undersøkelse i 2009.
I naturfag er det også en negativ endring, mens resultatene i lesing holder seg stabile.
Andersen mener det å videreutdanne lærere er viktig for å gjøre norske elever bedre i mattematikk og naturfag.
– Utdanningsforbundet er positive til satsingen på å videreutdanne lærere, og vi ser at den nye regjeringen ønsker å fokusere på realfagene. Dessverre er det mange kommuner som ikke har fulgt opp denne videreutdanningsstrategien, sier han og fortsetter:
– Vi håper at denne undersøkelsen kan være et dytt til disse kommunene, slik at de setter i gang ordentlig videreutdanning av lærere.
Mindre bråk og uro
I Norge deltar 4 700 elever fra 196 skoler i PISA-undersøkelsen. Norge har deltatt hvert tredje år siden år 2000.
Andersen understreker at det er viktig å ikke glemme det positive fra undersøkelsen. Norske elever rapporterer nemlig om mindre bråk og uro enn før.
– Tidligere undersøkelser har lagt vekt på mye bråk og uro i norsk skole. Der viser undersøkelsen en klar tendens på at det har blitt mindre av det. Så har vi også et skolesystem som er med på å utjevne sosiale ulikheter, samt at sosial bakgrunn betyr lite for skoleresultater i Norge. Det syns jeg er positivt, sier han til NRK.no.
Les også: