Et hus var blitt tomt i det lille lokalsamfunnet, og det er opp til elevene å bestemme hva som skal være der. Elevene ved Stigeråsen barneskole skulle lære hvordan demokrati i et lokalsamfunn fungerer.
Organisasjonen Ungt Entreprenørskap sammen med Skatteetaten står bak den nasjonale satsingen. Og med seg på laget, fikk de den personen som kanskje kan mest om lokalsamfunn i Telemark: fylkesrådmann for Telemark fylkeskommune, Evi-Anni Evensen.
– For meg er det en gave å komme ut til en klasse sånn som jeg gjør i dag. Det å møte lokalsamfunnet er kjempeinspirerende. Jeg var med i fjor, og jeg var veldig snar med å si ja i år også, sier Evensen.
Ble ikke enige
Dagen startet med å lære om lokalsamfunnet, noe som var ukjent for barna. Deretter skulle de lære hvordan demokratiet virket i et lokalsamfunn. Diskusjonen gikk høylytt for seg blant femteklassingene. Det å bli enige om hva som skulle komme det tomme huset, og hvem som skulle bestemme, var ikke enkelt. Det ble mange avstemninger i gruppene, og det var ikke alle som klarte å bli enige.
– Det er litt vanskelig å bli enig med de andre hvis alle har helt forskjellige ønsker. Det blir veldig vanskelig hvis det er flere folk som er svært bestemte. Da nekter de å bli enige. De sier at jeg har lyst på det. Og da blir sånn, sier Thyra Kontni Systad, 5B på Stigeråsen Barneskole.
Hvor kommer pengene fra?
Til slutt skulle femteklassingene lære hvordan lokalsamfunnet blir finansiert. Hvor kommer pengene fra, og hvem er det som betaler for tjenestene vi trenger.
– Det viktigste er hvordan samfunnet fungerer. Hvordan demokratiet fungerer. Og hvordan vi finansierer de tjenester vi har bruk for. Så skatt står på dagsordenen. Det å forklare slik at ungene faktisk forstår hvorfor vi betaler skatt, er egentlig hovedbudskapet vi har med oss, sier Evi-Anni Evensen.