Hopp til innhold

Nav bestemmer om de fortsatt får fly

Langtidsledige piloter mister retten til å fly dersom de ikke fornyer sertifikatene sine. Mens det i våre naboland fins egne støtteordninger, er norske piloter avhengig av Navs vurdering, om de ikke betaler fra egen lomme.

Eric Belgau Lund

PERMITTERT: Eric Belgau Lund vil gjerne fornye flysertifikatet sitt, slik at han kan gjenoppta yrket som pilot etter pandemien.

Foto: Privat

I Norge er det ifølge tall fra Nav 813 arbeidsledige piloter som følge av pandemien.

Mange av dem har ikke flydd på snart ett år. Det kan bli et problem for norsk luftfart etter pandemien, mener både Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart.

For å fortsatt ha lov til å fly, må nemlig både flysertifikat og medisinsk godkjenning fornyes årlig. Det koster flere titusen kroner avhengig av flytype. I tillegg kommer leie av flysimulator.

Eric Belgau Lund fra Horten er permittert fra jobben sin i Norwegian. Han er en av 64 permitterte eller arbeidsledige piloter i Vestfold og Telemark.

Et av hans sertifikater må fornyes nå i mars. Lund ser ikke for seg at han kan betale for det selv.

– Sånn det ser ut nå, så skjønner jeg ikke hvordan man skulle betalt for det på egen hånd. Hvis man skal inn i simulator og gjøre alt man trenger, så er det snakk om ganske mange titusener for å holde det vedlike.

Ønsker støtteordning

Nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, synes situasjonen er fortvila. Han forteller at mange piloter er nyutdannede og har trang økonomi.

– Mange har jo millionlån etter å ha tatt utdannelse. Samtidig som man prøver å holde sine daglige utgifter under kontroll. Da blir det å holde sertifikater ved like en ekstra stor kostnad og en ekstra stor bøyg.

Jo Bjørn Skatval

ANDRE YRKER: Nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, frykter at piloter finner seg andre yrker.

Foto: Privat

Flygerforbundet ønsker seg en egen støtteordning for permitterte piloter, slik som det er i Finland og Danmark. Der kan piloter søke om penger for å dekke utgifter til å fornye sertifikatene. Men norske myndigheter vil ikke ha det samme.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen mener at støtte til kurs og fornying av sertifikater bør vurderes i hvert enkelt tilfelle. Altså av pilotens saksbehandler i Nav.

– Vi har allerede ordninger. For eksempel en som heter «opplæring som tiltak», som de kan bruke til det, sier han til NRK.

– Vi forventer jo at luftfarten skal starte opp igjen og at det vil bli behov for mange piloter igjen, så da er det gode grunner til å for eksempel gi støtte for å fornye sertifikat. Men det vil være en individuell vurdering.

Flygerforbundet er uenig:

– Vi bør få til en best mulig felles løsning, slik at det ikke er avhengig av den enkelte saksbehandlers oppfatning av situasjonen, sier Skatval.

Finner andre jobber

Både NHO Luftfart og flygerforbundet frykter at piloter som ikke får penger til å fornye sertifikatene, skal finne seg andre yrker.

Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart

Administrerende direktør i NHO norsk luftfart, Torbjørn Lothe, frykter at man må hente piloter fra andre land om piloter ikke får fornyet sertifikatene sine.

Foto: Pressebilde / NHO

Administrerende direktør for NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener at Norge allerede har mistet mange piloter til andre bransjer. Han peker på at flyselskapene totalt sett har permittert eller sagt opp et par tusen piloter til sammen i Norge.

– En del av de oppsagte har nok skaftet seg annet midlertidig eller fast arbeid, sier han.

NHO Luftfart og flygerforbundet mener det ville vært mer lønnsomt med en ordning som det Danmark og Finland har.

Lothe mener den norske løsningen er kostbar, og vil gjøre det vanskelig å bygge opp igjen norsk luftfart som man ønsker:

– Det vil begrense tilgangen til nødvendig kvalifiserte personale, og at man eventuelt må hente piloter fra andre land. Det blir en form for sløsing om vi ikke ivaretar den kompetansen vi har og som vi med små midler kan vedlikeholde, sier Lothe.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark