Tre bilinteresserte menn viser fram sine japanske sportsbiler på Stevneplassen i Skien.
De opplever et miljø i endring, og mener at ungdommer er mindre bilinteresserte i dag.
I fjor var åtte av ti mest populære kjøpte bilmodeller elektriske. Glenn Johnny Nielsen tror kompleksiteten til elbilene gjør at færre unge tar del i miljøet.
Selv har han prøvd ut elbillivet med en Tesla Model S.
– Jeg kjørte 150.000 kilometer med den, og da solgte jeg den, sier 27-åringen.
Han vil skru og mekke på bilen sin, og det ble for komplisert med en elbil.
– Vi er vel en utdøende rase
Presidenten for Amcar Sandefjord, Bjørn Romøren-Hultberg, er usikker på om morgendagens entusiaster finnes i det hele tatt.
– Målet er vel å fase det tradisjonelle ut, så vi er vel en utdøende rase. Noe må man gjøre med alt utslippet, det er helt klart.
I verste fall frykter han at ombygging og tuning kommer til å dø ut.
– Får ungdommen ikke tak i noe annet, så kommer de vel til å fise rundt i gamle elbiler da. De er jo livsfarlige hvis de begynner å klå og skru på det. Det kan hende at mekkekulturen kommer til å forsvinne.
Nullutslippsmål
Norge har et mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Det vil si el- og hydrogenbiler.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken var åtte av ti mest kjøpte bilmodeller i 2021 elektriske.
Men dette er ikke nødvendigvis starten på slutten for bilentusiastene, skal vi tro leder for Elbilforeningen i Vestfold og Telemark, Geir Elsebutangen.
– Jeg tror dette er en overgang, et generasjonsskifte.
Han mener det finnes et stort potensial for å trimme og bygge om elbiler.
– Jeg er ganske trygg på at vi kommer til å se en ny æra av entusiastiske unge og eldre. De kommer til å glede seg over å kunne bevege seg inn i en ny verden med programmering og tuning på en helt annen måte.
– Men er det trygt å programmere og tune på en elbil?
– Ja, det vil jeg si, så lenge man holder seg innenfor regelverket. Det finnes gode miljøer for dette, der man kan få hjelp og veiledning.
Kan i verste fall brukes som pynt
Bilentusiastene i Skien tror fossilbilen fortsatt kommer til å dure i mange år fremover.
– Jeg tror at fossilt drivstoff vil være her om 30 eller 50 år, sier Rune Gulbrandsen.
– Så du tror ikke dette er starten på slutten for dere?
– Ser du for deg hvor mange bilentusiaster som finnes rundt om i verden, så kan ikke et land bare droppe fossilt.
– Jeg setter den i stua hvis jeg ikke får kjøre den mer, legger Sindre Melhum til.
Hei!
Har du noen tanker om dette? Tips til andre saker vi kan lage?
Ta gjerne kontakt!