Hopp til innhold

Glenn Johnny (27) solgte Teslaen fordi han ikke kunne skru på den

– Det er 400 volt, og da må du sette den bort, sier Glenn Johnny Nielsen. Han og flere bilinteresserte frykter at mekkekulturen forsvinner.

Sindre Melhum, Glenn Johnny Nielsen og Rune Gulbrandsen på Stevneplassen i Skien.

Sindre Mehlum (29), Glenn Johnny Nielsen (27) og Rune Gulbrandsen (39) stiller gjerne opp foran bilene sine.

Foto: Herman Omland / NRK

Tre bilinteresserte menn viser fram sine japanske sportsbiler på Stevneplassen i Skien.

De opplever et miljø i endring, og mener at ungdommer er mindre bilinteresserte i dag.

I fjor var åtte av ti mest populære kjøpte bilmodeller elektriske. Glenn Johnny Nielsen tror kompleksiteten til elbilene gjør at færre unge tar del i miljøet.

Selv har han prøvd ut elbillivet med en Tesla Model S.

– Jeg kjørte 150.000 kilometer med den, og da solgte jeg den, sier 27-åringen.

Han vil skru og mekke på bilen sin, og det ble for komplisert med en elbil.

En Nissan Skyline, og to Toyota Supra.

En Nissan Skyline og to Toyotaer av typen Supra. Du kjenner de kanskje igjen fra filmen «2 Fast 2 Furious».

Foto: Herman Omland / NRK

– Vi er vel en utdøende rase

Presidenten for Amcar Sandefjord, Bjørn Romøren-Hultberg, er usikker på om morgendagens entusiaster finnes i det hele tatt.

– Målet er vel å fase det tradisjonelle ut, så vi er vel en utdøende rase. Noe må man gjøre med alt utslippet, det er helt klart.

I verste fall frykter han at ombygging og tuning kommer til å dø ut.

– Får ungdommen ikke tak i noe annet, så kommer de vel til å fise rundt i gamle elbiler da. De er jo livsfarlige hvis de begynner å klå og skru på det. Det kan hende at mekkekulturen kommer til å forsvinne.

Nullutslippsmål

Norge har et mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være nullutslippskjøretøy. Det vil si el- og hydrogenbiler.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken var åtte av ti mest kjøpte bilmodeller i 2021 elektriske.

Rune Gulbrandsen sin Toyota Supra. Stevneplassen, Skien.

Du skal kjøre rolig hjem på natta for å ikke vekke noen med denne potta.

Foto: Herman Omland / NRK

Men dette er ikke nødvendigvis starten på slutten for bilentusiastene, skal vi tro leder for Elbilforeningen i Vestfold og Telemark, Geir Elsebutangen.

– Jeg tror dette er en overgang, et generasjonsskifte.

Han mener det finnes et stort potensial for å trimme og bygge om elbiler.

– Jeg er ganske trygg på at vi kommer til å se en ny æra av entusiastiske unge og eldre. De kommer til å glede seg over å kunne bevege seg inn i en ny verden med programmering og tuning på en helt annen måte.

– Men er det trygt å programmere og tune på en elbil?

– Ja, det vil jeg si, så lenge man holder seg innenfor regelverket. Det finnes gode miljøer for dette, der man kan få hjelp og veiledning.

Sindre Mehlum i sin Nissan Skyline

Sindres Skyline er høyrestyrt. Ifølge han er det ikke så rart som det ser ut som.

Foto: Herman Omland / NRK

Kan i verste fall brukes som pynt

Bilentusiastene i Skien tror fossilbilen fortsatt kommer til å dure i mange år fremover.

– Jeg tror at fossilt drivstoff vil være her om 30 eller 50 år, sier Rune Gulbrandsen.

Så du tror ikke dette er starten på slutten for dere?

– Ser du for deg hvor mange bilentusiaster som finnes rundt om i verden, så kan ikke et land bare droppe fossilt.

– Jeg setter den i stua hvis jeg ikke får kjøre den mer, legger Sindre Melhum til.

Hei!

Har du noen tanker om dette? Tips til andre saker vi kan lage? 

Ta gjerne kontakt!