Det har kommet mange klager etter at Pasientreiser ANS i samarbeid med de regionale helseforetakene og de lokale pasientreisekontorene i fjor høst overtok det totale ansvaret for pasientreiser uten rekvisisjon fra NAV.
Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling.
Les:
Flere krav enn beregnet
Tania Ripoll ved Pasientreiser ANS innrømmer at de har hatt innkjøringsproblemer.
Hun ser imidlertid lys i tunellen etter en kronglete oppstart.
– Vi fikk veldig mange flere refusjonskrav enn det vi hadde regnet med. Det tok tid å få hentet oss inn og oppbemannet for å behandle de kravene vi fikk inn. Nå har vi halvert saksbehandlingskøen og ventetiden, og skal være nede i to til tre ukers ventetid i løpet av sommeren, sier Ripoll.
Les også:
– Tungvint
Agnar Tveiten fra Dalen syns det var lettere å få refusjoner i forbindelse med pasientreiser tidligere.
Han sendte inn en reiseregning med nødvendige kvitteringer i mai i år. I retur fikk han et brev om at det var lang ventetid på behandling av reiseregninger. En måned senere fikk han beskjed om at kvitteringene ikke var funnet, og at pengene dermed ikke kunne utbetales.
– De pengene har jeg tapt. Jeg må ringe rundt til sykehus og legekontor for å få nye. Det blir tungvint, sier Tveiten.
Må ha dokumentasjon
– Vi kan selvsagt ikke gå ut og kommentere konkrete pasientsaker. Det handler om taushetsplikt. Men det jeg kan si er at når vi mottar en reiseregning så må vi ha dokumentasjon på hvilken behandling pasienten har hatt, sier Ripoll.
– Får vi ikke dokumentasjon, kan vi heller ikke utbetale pengene, avslutter hun.