Hopp til innhold

– Folk pep da Bane Nor rundet av

Opp mot 500 personer møtte opp for å høre hva Bane Nor ønsker med forslagene til ny jernbanetrase mellom Tønsberg og Larvik.

Jens Kaurin

MØTTE OPP: Jens Kaurin fra Nordbyen velforening møtte opp i håp om å påvirke politikerne.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Jens Kaurin i Nordbyen velforening var en av mange som møtte opp på folkemøtet i Tønsberg i kveld.

Bane Nors forslag til ny jernbanetrase har skapt både reaksjoner og overraskelse fra både politikere og innbyggere.

Det ene alternativet til trase strekker seg fra nordsiden av Slottsfjell over til Vear og det andre gjennom Tønsberg sentrum, over til Nøtterøy og videre over til Stokke, enten i bru eller tunnel.

Målet er å kutte ned reisetiden ved å endre dagens trase og bygge dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik.

– Vi håper jo å kunne påvirke politikerne som er her i kveld også. Det er kommunene som skal vedta planene, så jeg håper de lytter til det som kommer frem. Vi skjønner fortsatt ikke hvorfor Jarlsberg-alternativet ikke er med i planene, sa Kaurin før folkemøtet.

Bane Nor har i planene droppet dagens trase over Jarlsberg på grunn av vanskelige grunnforhold og fordi reisetiden ikke blir kortere.

Les også: Dette kan bli den nye togtraseen

Folkemøte om jernbane

ENGASJERTE: Mange folk møtte opp til informasjonsmøtet på Oseberg kulturhus i Tønsberg.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Piping fra salen

Etter møtet ble ikke Kaurin noe klokere av det som kom frem, ifølge han selv.

– Det var et fint informasjonsmøte av Bane Nor, men det kom ikke frem så mye nytt. Vi fikk heller ikke noen hint om at Jarlsberg-trasen er blitt mer aktuell, sier han.

I salen satt folk fra blant annet Tønsberg, Nøtterøy og Stokke, og mange hadde spørsmål.

– Det var en spørsmålsrunde der folk i salen fikk stille ett spørsmål hver, men det var så mange spørsmål, så folk begynte å pipe da seansen måtte rundes av etter kun 15 minutter. Det var synd at vi ikke fikk mer tid, forteller Kaurin.

– Satt av tid for en til en

Bane Nors folk fikk også med seg at det kom enkelte protester da seansen ble rundet av.

– Det er riktig at vi kun brukte 15 minutter på plenumsdelen, men samtidig brukte vi en hel time på å snakke med folk en til en for å gi innbyggerne god oppfølging. Vi vet det ofte er mange som ikke tør å stille sine spørsmål når det er 500 mennesker i salen, sier Hanne Sophie Solhaug, planleggingssjef for Bane Nor på strekningen Tønsberg-Larvik.

– Dersom Tønsberg kommune for eksempel ønsker et debattmøte mellom innbyggere og folk, stiller vi gjerne opp på det, sier Solhaug.

traseer