Hopp til innhold

Ingen av disse vil ha jernbane på Nøtterøy

De største politiske partiene på Nøtterøy mener forslaget om togtrase gjennom øya er urealistisk. – Det er helt utenkelig at dette blir noe av, sier varaordfører Bjørn Kåre Sevik.

Montasje

KRITISK: Jon Sannes Andersen (Ap), varaordfører Bjørn Kåre Sevik (Frp) og Høyre-ordfører Roar Jonstang legger forslaget fra Bane NOR død.

Foto: NRK

På mandag la Bane NOR, tidligere jernbaneverket frem to nye forslag til ny togtrase fra Tønsberg til Stokke. De første utkastene er en del av InterCity-satsingen på Østlandet.

Det ene forslaget, som har fått navnet Nøtterøy-korridoren, strekker seg fra Tønsberg, rett gjennom Nøtterøy, over Vestfjorden og mot Stokke – delvis i tunnel eller delvis hevet, det er foreløpig usikkert.

De største politiske partiene på Nøtterøy reagerer på forslaget. Arbeiderpartiets gruppeleder Jon Sannes Andersen tror ingen på øya mener dette er en god løsning.

– Det virker som en helt urealistisk tanke. Jeg stiller spørsmål ved hvorfor man jobber med sånne planer, sier Andersen til NRK.

– Jeg er veldig overrasket over at de ikke har vært i kontakt med ledelsen i kommunen før man la fram slike planer, sier varaordfører Bjørn Kåre Sevik.

Les også: Fylkesordføreren: – Hvor er det blitt av Jarlsberg?

traseer

Setter alt i fare

Selv om planene knapt har nådd tegnebrettet sier Nøtterøy-ordfører Roar Jonstang at han frykter den store uenigheten mellom politikerne og Bane NOR kan utgjøre en fare for at planene blir lagt i en skuff.

– Ja, det er klart det er. Det var en stor overraskelse at Jarlsberg-alternativet (samme trase som i dag journ.anm.) ikke er med i planene. På tegnebrettet ser kanskje de to forslagene som er presentert, se greit ut, men konsekvensene er undervurdert, sier Jonstang.

Prosjektleder i Bane NOR, Hanne Sophie Solhaug sier til NRK i dag at de foreløpig ikke kan si hvor mange bygninger som blir berørt av en utbygging gjennom Tønsberg og Nøtterøy.

– Dette er en veldig tidlig fase. Vi skal se nærmere på løsningene i samarbeid med kommunene for å finne hva som totalt sett er best. Vi ønsker å finne linjer som i størst mulig grad unngår dagens bebyggelse, sier hun.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark