Hans Ivar Nesset i Naturvernforbundet i Tønsberg er ikke imponert over regjeringens prioriteringer.
- Det er en prioritering som ikke har tatt inn over seg at vi har et klimaproblem som truer hele menneskehetens livsgrunnlag, sier Nesset til NRK.
Større vekst enn resten av landet
En ny rapport fra Norges Naturvernforbund viser at trafikken på E18 i Nordre Vestfold har økt med 45 til 58 prosent etter utvidelse til fire felt.
Trafikkveksten er langt større enn fylkes- og landsgjennomsnittet, og viser tydelig at motorveier gir økt utslipp av klimagasser.
Dersom regjeringen er opptatt av å begrense utslippene av klimagasser, kan den ikke fortsette å åpne for flere trafikkskapende veianlegg, mener Nesset.
- Hittil har politikerne prioritert helt feil. Kollektivtrafikken må prioriteres, og veiutbyggingen må prioriteres ned, sier han.
Tre nye veistrekninger planlegges
Det planlegges nå utbygging av tre nye veistrekninger i Norge: E6 mellom Stange og Øyer, RV2 mellom Nybakk og Kongsvinger og E18 mellom Langangen og Grimstad. Og Nesse håper planleggingen av nye veianlegg vil ses i lys av erfaringene fra E18.
- Naturvernforbundet ønsker at politkerne skal ta lærdom av erfaringene fra E18. Økt transportkapasitet gir kraftig økning i veitrafikken. Folk kjører lengre og oftere jo raskere det går å kjøre.
Han sier klima bør settes først når samferdelspolitikken skal diskuteres igjen.
- Politikerne må se på alternativer til videre veiutbygging. Flere av veiprosjektene som diskuteres nå ligger ved siden av jernbaner. Det blir etter vår mening helt feil å satse på vei når kapasiteten på jernabanen kan utvides.
Uenig i kritikk
Regjeringen er uenig med Naturvernforbundets kritikk av regjeringens samferdselssatsning.
Erik Lanhstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet mener kritikken fra Naturvernforbundet er urimlig.
- Regjeringen har satset stort på jernbanetilbudet i Vestfold, sier han til NRK.
Les:
Les også: