Hopp til innhold

E18-trafikk har økt over 50 prosent

Naturvernforbundet mener politikerne har satset for mye på veiutbygging og for lite på kollektivtrafikk. Etter utvidelse av fire felt på E18 i Vestfold har trafikken økt over 50 prosent.

E18

Trafikken på E18 i Nordre Vestfold har økt med 45 til 58 prosent etter utvidelse til fire felt.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Hans Ivar Nesset i Naturvernforbundet i Tønsberg er ikke imponert over regjeringens prioriteringer.

- Det er en prioritering som ikke har tatt inn over seg at vi har et klimaproblem som truer hele menneskehetens livsgrunnlag, sier Nesset til NRK.

Større vekst enn resten av landet

Første bil på nye E18

Deler av en ny E18 i Vestfold åpnet 22. juni.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

En ny rapport fra Norges Naturvernforbund viser at trafikken på E18 i Nordre Vestfold har økt med 45 til 58 prosent etter utvidelse til fire felt.

Trafikkveksten er langt større enn fylkes- og landsgjennomsnittet, og viser tydelig at motorveier gir økt utslipp av klimagasser.

Dersom regjeringen er opptatt av å begrense utslippene av klimagasser, kan den ikke fortsette å åpne for flere trafikkskapende veianlegg, mener Nesset.

- Hittil har politikerne prioritert helt feil. Kollektivtrafikken må prioriteres, og veiutbyggingen må prioriteres ned, sier han.

Tre nye veistrekninger planlegges

Vestfoldbanen

Naturvernforbundet mener det bør satses på jernbane i stedet for veiprosjekter langs jernbanen.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Det planlegges nå utbygging av tre nye veistrekninger i Norge: E6 mellom Stange og Øyer, RV2 mellom Nybakk og Kongsvinger og E18 mellom Langangen og Grimstad. Og Nesse håper planleggingen av nye veianlegg vil ses i lys av erfaringene fra E18.

- Naturvernforbundet ønsker at politkerne skal ta lærdom av erfaringene fra E18. Økt transportkapasitet gir kraftig økning i veitrafikken. Folk kjører lengre og oftere jo raskere det går å kjøre.

Han sier klima bør settes først når samferdelspolitikken skal diskuteres igjen.

- Politikerne må se på alternativer til videre veiutbygging. Flere av veiprosjektene som diskuteres nå ligger ved siden av jernbaner. Det blir etter vår mening helt feil å satse på vei når kapasiteten på jernabanen kan utvides.

Uenig i kritikk

Regjeringen er uenig med Naturvernforbundets kritikk av regjeringens samferdselssatsning.

Erik Lanhstein, statssekretær i Samferdselsdepartementet mener kritikken fra Naturvernforbundet er urimlig.

- Regjeringen har satset stort på jernbanetilbudet i Vestfold, sier han til NRK.

Les: Flytter fjell for ny E18

Les også: Se - en ny vei!