– Du kan spare opptil 300 kroner på å fylle full tank når prisene er lavest sammenlignet med de høyeste prisene, sier Stig Torje Bjugn.
Han er seniorrådgiver i Konkurransetilsynet, som nettopp har kartlagt prismønsteret på drivstoff fra oktober 2023 til og med mars 2024.
LETTERE: Det er nå lettere å unngå pristoppene, ifølge Stig Torje Bjugn.
Foto: KonkurransetilsynetKonklusjonen er at prisene på drivstoff endres sjeldnere enn før. Konkurransetilsynet kan også fastslå at det er blitt større forskjeller mellom høyeste og laveste pris i løpet av en uke.
– Best om mange er prisbevisste
Der det tidligere var vanlig med to til tre prisjusteringer i uka, er det nå mest vanlig med én eller to.
Som regel går det fire-fem dager mellom hver prisjustering. Som oftest går prisene opp på fredager.
Prisen på drivstoff settes ofte opp på fredager.
Foto: Simon Skjelvik BrandsethDet kan imidlertid være vanskelig å vite akkurat når økningen skjer.
– Du bør følge med. Det viktigste er at du unngår de høyeste prisene, sier Bjugn.
Et annet råd for å unngå nettopp det, kan være å fylle drivstoff på ubetjente stasjoner eller mindre kjeder som ikke følger det generelle prismønsteret.
Forsøker å fylle der prisen er lavest
Kjetil Bull
– Prisvariasjonene er betydelige, sier Kjetil Bull, som nettopp har fylt drivstoff på hybridbilen sin.
Han er litt usikker på hvilken dag det er best å fylle drivstoff, men siden han ofte passerer flere bensinstasjoner når han er ute og kjører, prøver han å følge med.
– Jeg slår til når prisen er virkelig bra. Jeg vil helst prisen skal være under 20 kroner literen, sier han.
Kay Ytredal
– Jeg prøver å være bevisst, men trenger man bensin så trenger man bensin.
Ytredal kjører en Ferrari som kun bruker blyfri 98, så han må ofte lete etter stasjoner som selger den typen.
– Jeg har inntrykk av at det er rimeligst bensin tidlig i uka.
Milan Dimitrov
– Jeg fyller helt i slutten av uka. Da er det billigere enn i ukedagene.
Prisen fra lavest til høyest kan variere fra null til seks kroner.
– Jo større forskjell det er mellom topp og bunn, desto sterkere er den lokale konkurransen. Hvis mange nok kunder i et område er prisbevisste, kan det bidra til sterkere konkurranse, forklarer Bjugn.