Doblet svømmerferdighetene blant elevene

PORSGRUNN (NRK): For to år siden kunne rundt halvparten av elevene i Porsgrunn kommune svømme. En ny type svømmeopplæring inspirert fra Nederland ble løsningen.

Svømmeopplæring i Porsgrunn

LEK OG LÆRING HÅND I HÅND: Svømmeopplæring inspirert fra Nederland ga gode resultater for Porsgrunn kommune.

Foto: Anne Lognvik / NRK

– Vi har 600 barnehagebarn, og alle tredje-, fjerde- og sjetteklassingene som går på skole i Porsgrunn på svømmeopplæring, sier Erik Kihle Johnsen ved Borge skole.

Det er Borge skole som er ansvarlig for opplæringen. Rundt 200 barn er i bassengene hver dag, og opplæringen er tilpasset fire nivåer med to instruktører.

– Denne opplæringen er veldig fin. Vi øver oss sammen med andre, og det er en veldig fin måte å lære på. Det er gøy å kunne trekke kort, og så utføre øvelsene både under og over vann, sier tredjeklassingene Jesper Hanevik, Maja Larsen og Elliot Hornes.

Tall fra Norges Svømmeforbund viser at i 2013 var det rundt 50 prosent av 10-åringene som ikke kunne svømme 200 meter. Undersøkelser gjort av Utdanningsdirektoratet i 2016 og 2018 viser at det er en liten forbedring de siste årene.

Svømmeopplæring i Porsgrunn

Under svømmeopplæringen kombinerer barna lek og læring samtidig, både under og over vann.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Inspirert fra Nederland

Nederland bruker flytemidler aktivt i undervisningen og kan vise til gode resultater. I tillegg har de opplæring med klær, og trener på fall ut i bassenget med ryggen til. Barna trenes i følgende fire elementer: med klær, flyting, dykking og svømming.

Å oppholde seg på dypt vann gjør at barna kontinuerlig er i bevegelse og dermed lærer mye mer. De slipper rett og slett å tenke på å holde seg oppe, bare å bevege seg riktig. Dermed kan man tørrtrene i vannet i stedet for å sitte på kanten eller på land. Egentrening og mye gjentagelse er viktige momenter.

– Det var stor variasjon i svømmetilbudet de ulike skolene kunne tilby barna, derfor startet vi dette prosjektet, som nå har gitt veldig gode resultater, sier Kihle Johnsen.

Kartla ferdighetene

I 2016 kartla skolen alle fjerde og sjetteklassingene, og hva slags svømmeferdigheter de hadde. De ble kartlagt opp mot de nye kompetansemålene som er å være svømmedyktig.

Grafer på svømmeferdighet

Etter to år med svømmeopplæring er svømmeferdighetene blant fjerde- og sjetteklassingene kraftig forbedret.

– I 2016 var det rundt 50 prosent av fjerde og sjetteklassingene som kunne svømme. Etter to år kunne rundt 80 prosent av fjerdeklassingene og litt over 90 prosent av sjetteklassingene svømme, sier Kihle Johnsen.

I disse dager har Utdanningsdirektoratet ute på høring en ny læreplan i kroppsøving. Der foreslås det å ta bort dagens kompetansemål i svømming på sjuende og 10. trinn.

– Basert på resultatene i Porsgrunn ser vi at det har stor verdi å ha svømmeopplæring etter 4. trinn. Om forslagene i den nye læreplanen går gjennom, vil færre elever få muligheten til å oppnå tilstrekkelige svømmeferdigheter om kommunene ikke blir pålagt å ha svømmeopplæring etter 4. trinn, sier Jan Kjensli i Norges Svømmeforbund.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Slik er livet til en syke

Slik lever vi: Sykepleier