Hopp til innhold

Bruker data for å bli bedre i matte

Skien kommune har satt som mål å heve karakterene til ungdomsskoleelevene betydelig de neste ti årene. Siden skolestart i høst har elever regnet over 100 000 ekstraoppgaver ved hjelp av et dataprogram.

Tobias Rade Evensen

Tobias Rade Evensen i 9C ved Menstad ungdomsskole skryter av dataprogrammet Kikora.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Tobias Rade Evensen i 9C ved Menstad ungdomsskole demonstrerer dataprogrammet Kikora, som han bruker til å løse matteoppgaver.

– Man må logge seg inn via skoles nettside. Så velger jeg «en opp», sier han.

En opp vil si én karakter opp. For i høst startet en satsing for å gjøre skoleelever i Skien bedre i matematikk.

Kommunalsjef for oppvekst, Grete Gjelten, sier målet for de neste ti årene er klart.

Tobias Rade Evensen

Tobias Rade Evensen sier dataprogrammet Kikora gjør det enklere å lære matte.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

– Vi har sagt at snittkarakteren i matematikk skal være 3,5 når elever går ut av ungdomsskolen. I dag er snittet 2,67, og det forteller oss at det er mange unge i Skien som sliter med matematikk. Jeg tror at de som har veldig dårlig karakter i matte, vil slite med å gjennom et videregående opplæringsløp, sier hun.

– Fantastisk opplegg

Tilbake til Tobias som regner på Kikora. På menyen står det tall, tallregning, potenser, kvadratrot, brøkregning, osv. Noe er merket med grønn farge.

– Det viser hvor mange prosent jeg har gjort ferdig. For eksempel tall. Hvis jeg trykker på tall, så står det hundre av hundre. Og det er fordi jeg har gjort ferdig den kategorien. Hvis jeg går inn på tallregning, så får jeg opp mange oppgaver som går under det temaet. Hvis jeg svarer riktig på en oppgave, så får jeg en pokal. Hvis jeg svarer delvis riktig, får jeg en grønn hake. Hvis jeg svarer feil, får jeg en rød hake, sier han.

– Hva synes du om dette opplegget?

– Jeg synes det er helt fantastisk. Jeg slipper å ha med bøker; tommel opp med en gang. Dessuten er det lettere å ha alt digitalt. Det er lettere å finne svar, og det er lettere å få hjelp. I tillegg kan læreren se alt vi gjør. Han kan blant annet finne ut hvor mange hint jeg har bedt om, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Marianne Løvseth og Mari Lunde

Rektor Mari Lunde (t.h) ved Menstad ungdomsskole sier matematikksatsinga er unik for Skien kommunes del. Mattelærer Marianne Løvseth har gode erfaringer med det nye dataprogrammet.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

– Bedre oppfølging

Mattelærer Marianne Løvseth forteller at dataprogrammet blant annet åpner for en annen måte å gi lekser på.

– Vi skal ha lekser til hver enkelt mattetime. Før har vi jobbet etter en arbeidsplanmodell hvor elevene selv har styrt hva de gjør til hvilken tid. Med det nye programmet kan vi gi helt eksakte lekser fra en time til en annen. Vi kan også sitte hjemme på datamaskinen vår og følge med på hva de gjør, sier hun.

– Og på dette nye systemet så nytter det heller ikke å juge om hvor mye man har sittet med leksene?

– Nei. Dataprogrammet tar tiden på når eleven faktisk er aktiv.

– Får dere fulgt opp elevene bedre med dette programmet?

– Ja. Vi får fullstendig oversikt over hvem som har gjort lekser, og da slipper vi å bruke tid på å sjekke dette i timene. Vi kan også se hvilke trekk elevene gjør når de løser oppgavene, sier hun.

– Unikt opplegg

Rektor Mari Lunde ved Menstad ungdomsskole mener matematikksatsinga er unik for Skien kommunes del.

– Ja, dette er unikt. Vi har tidligere hatt fokus på lesing, men ikke med så tett oppfølging som vi har nå. Forskning viser at når lærere følger opp elevene tett i forhold til lekser, så gjør det noe med elevenes innsats og motivasjon, sier hun.

Tobias Rade Evensen tror det nå blir lettere å lære seg matte.

– Ja, det tror jeg. Med dette programmet er det alltid noe mer man kan gjøre, hvis man går tom for oppgaver, sier han.