Hopp til innhold

Over tusen påkjørsler bakfra hittil i år

Klaus Ottersen i vegvesenet forteller at bremselengden i en fart på 110 kilometer i timen er 60 meter på tørr asfalt, og at den øker til opptil 120 meter på våt asfalt.

Mye vann på veiene

VÅT ASFALT: Det er høst og vi går våtere tider i møte. Vegvesenet ber bilister være oppmerksomme på fart og bremselengde på våte veier. (arkivbilde)

Foto: Tonje Eide / NRK

Høyere kvalitet på motorveiene og fartsgrense på 110 kilometer i timen flere steder, legger et større ansvar på oss som bilister.

– Det blir enda viktigere å holde god avstand til bilen foran, sier seniorrådgiver i vegvesenet, Klaus Ottersen.

Ifølge han er det helt greit å kjøre i 110 kilometer i timen så lenge asfalten er tørr, sikten god og du holder god avstand til bilen foran. Ulykker i høy fart på våt asfalt kan få fatale konsekvenser. Derfor er det svært viktig å justere avstanden til bilen foran i forhold til kjøreforholdene.

Prøver å holde veien mest mulig tørr

Statens vegvesen etterstreber til enhver tid å holde veibanen på E18 mest mulig tørt, men med raske værskifter og fire forskjellige årstider vil veiene til tider være både våte og glatte.

Så langt i 2017 har det vært 1 058 påkjørsler bakfra her i landet, ifølge SSB. Mange av disse kunne vært unngått hvis bilistene hadde tatt visse forholdsregler.

Det er opp til den enkelte bilist å vurdere kjøreforholdene og avpasse fart og avstand etter kjøreforholdene, og Ottersen påpeker at bremselengden øker hvis det regner eller snør.

Han viser til at bremselengden i en fart på 110 kilometer i timen er 60 meter på tørr asfalt, og at den øker til opptil 120 meter på våt asfalt. I tillegg kommer reaksjonstiden på ett sekund som utgjør 30 meter hvis farten er 110 kilometer i timen.

Distraksjoner et problem

Reidar Jørgensen

DEKK-SJEKK: Reidar Jørgensen i Statens vegvesen ber også sjåfører sjekke dekkene sine før kjøring på våte veier. (arkivbilde)

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Men det er ikke bare føreforhold som kan føre til påkjørsler bakfra.

– Det er mange distraksjoner langs veien og ikke minst i bilen, sier senioringeniør Reidar Jørgensen. Det kan være arbeid langs veien som fører til kø, og da er det viktig at bilistene er oppmerksomme. I tillegg stjeler mobiltelefoner, bilstereo og andre tekniske duppedingser oppmerksomhet, og det kan føre til alvorlige ulykker.

For vegvesenet er den optimale sjåføren en bilist som er våken og følger med i trafikkbildet, holder god avstand til bilen foran og avpasser farten etter værforholdene. Dette er også en sjåfør som passer på at dekkene har god kvalitet.